LYS OG LYKTER: Stadig kraftigere lys i lyktene skaper problemer for mange sjåfører

Blendes du av kraftige lykter?

Her er de smarte rådene for å ikke blendes i trafikken

For mange sjåfører blir kjøringen mer utfordrende i mørket, og mange sliter med stadig kraftigere lys på biler de møter. Med de riktige forholdsreglene kan du forbedre sikkerheten og opprettholde sikten i mørket.

Publisert Sist oppdatert

Selv de mest erfarne sjåførene kan få problemer når de kjører på veier med dårlig lys, for øynene våre er ikke så flinke til å takle mørket som vi kanskje tror.

Det betyr at møtende biler blender oss, noe som gjør det vanskelig for oss å se ordentlig, selv etter at de har passert. Og det kan være utfordrende å skille nyanser og detaljer i mørket.

Det kan være irriterende for alle sjåfører, men kjøring i vintermånedene kan være spesielt utfordrende for eldre sjåfører. Dette er fordi synet vårt endres med alderen.

Tips for kjøring i mørket

  • Se aldri direkte inn i frontlysene til en møtende sjåfør.
  • Sørg for at frontruten er ren både innvendig og utvendig, skittent glass vil forverre gjenskinnet.
  • Bytt vindusviskere når de er slitte og derfor ikke rengjør vinduet ordentlig.
  • Husk å sjekke om frontlyktene dine er fri for rim, snø og is.
  • Skru ned lyset på instrumentpanelet og infotainmentskjermen, slik at det ikke blir for sterkt, noen skjermer har «mørk modus».
  • Vurdér å kjøre saktere enn du gjør i dagslys og hold god avstand til bilen foran.
  • Fell ned bakspeilet slik at du ikke blir blendet av biler bakfra.
  • Husk å få kontrollert frontlyktene regelmessig.

– Øynene våre har god kontrastevne når vi er yngre. Men det blir verre etter hvert som vi blir eldre. Over tid blir det også vanskeligere for netthinnen å tilpasse seg et gitt lysnivå. Det betyr at hvis vi må ut i mørket, tar det lengre tid før øynene fungerer optimalt, forklarer Carsten Edmund, utdannet øyelege og formann i Dansk Øjenforening.

På baksiden av øyet er netthinnen, som inneholder dagslys- og nattlysceller. De reagerer forskjellig på lysets påvirkning.

Dagslyscellene gir farge og skarpt syn, mens nattlyscellene er mer følsomme for svakt lys og er ansvarlige for nattsyn. Nattlyscellene oppfatter kun kontraster og konturer, ikke farger.

Det sies at «om natten er alle katter grå». Dette skal selvsagt forstås billedlig, men det er faktisk slik at øynene våre registrerer omgivelsene annerledes i mørke enn i dagslys, og detaljer går derfor tapt.

Eldre sjåfører blir lettere blendet

Siden det tar tid for øynene å tilpasse seg mørket, kan det ta 15–20 minutter før nattsynet er optimalt. Men en møtende sjåfør med skarpe frontlykter kan blende og dermed ødelegge nattsynet.

De lysfølsomme dagslyscellene setter på nødbremsen på grunn av den sterke bakgrunnsbelysningen, og det kan nå ta opptil 20 minutter før synet kommer tilbake til samme nivå som før.

Få bedre lys til bilen din

  • Har du en eldre bil med halogenlykter, bør du være klar over at de blir svakere over tid. Dette er fordi det sakte dannes en tynn film av karbon på innsiden av glasset, som begrenser utslippet av lys fra pærene.
  • Hvis frontlyktene dine ikke lyser godt, kan det være lurt å prøve å bytte halogenpærer. Det er en rimelig måte å forbedre belysningen på bilen din på. Ved kjøp av pærer kan du velge en type som gir ekstra lys. Det finnes halogenpærer som gir 130 prosent lys i stedet for 100 prosent lys. Årsaken er at det siden bilens lansering er utviklet ny og forbedret pæreteknologi som gir større lysutbytte.
  • Noen bilmodeller kan få byttet ut halogenpærene med en ny type LED-pærer. Du kan se om bilen din kan få dem på Philips- og Osram-nettstedene. I så fall må du kanskje få dem skiftet på ditt verksted, og bilen din må etterpå gjennom en kontroll. Totalt vil det koste rundt 3000 kroner.

– Jo eldre du blir, jo mer sannsynlig er det at du føler deg plaget av frontlykter fra møtende biler. Unge vil raskt få tilbake synet etter å ha blitt blendet, mens det tar betydelig lengre tid for eldre, sier Carsten Edmund.

Gjennom livet svekkes synet, og allerede i 40-årene vil mange merke at øynene forandrer seg og fungerer betydelig dårligere enn da de var yngre. Det kan være vanskeligere å fokusere på ting som er veldig nærme, som for eksempel en mobiltelefon eller en bok. Mer lys kan også være nødvendig for å se klart.

Fornuftig trafikkatferd

I trafikken er nedsatt syn naturlig nok en utfordring, da synssansen er essensiell ved kjøring, spesielt i mørket.

Tall fra det danske Vegdirektoratet om person- og materielle skadeulykker i perioden 2019–2023 viser imidlertid at eldre sjåfører primært – og i større grad enn yngre aldersgrupper – er involvert i trafikkulykker i dagslys.

Det betyr at det skjer færre ulykker med eldre bilister når det blir skumring eller mørkt, uavhengig av om de kjører i byområder eller på landevei.

Ifølge Pernille Sølund Ehlers, sjefkonsulent i Danmarks Råd for Sikker Trafik, skyldes dette blant annet fornuftig oppførsel hos eldre:

– Hvis eldre sjåfører ikke liker å kjøre i rushtiden eller når det er veldig mørkt, gjør de det som regel ikke. De fleste er flinke til å ta hensyn til situasjoner der de ikke føler seg trygge. I motsetning til mange unge sjåfører som tror de er verdensmestre og tar unødvendige sjanser i trafikken.

Skades oftere

Ifølge Rådet for Sikker Trafik (danskenes søsterorganisasjon til Trygg Trafikk) kjører eldre generelt ikke for fort, og de bruker bilbelte. På denne måten har de aller fleste god sikkerhetsatferd.

Men når sjåførene blir 75–80 år gamle, øker risikoen for å bli skadet i en alvorlig trafikkulykke betydelig, beregnet ut fra kjørte kilometer per år. Dette er ikke nødvendigvis fordi eldre ikke ser godt nok. 

De blir ofte skadet i svingulykker, der de undervurderer hastigheten på møtende trafikk. Og de starter for sakte når de skal svinge inn på en vei.

Siden eldre er fysisk skjørere enn unge, blir de mer alvorlig skadet når de er involvert i en trafikkulykke.

Se bort fra lyset

Det er ingen tvil om at moderne billykter har blitt lysere enn før. LED-frontlykter avgir et sterkere, bredere og hvitere lys enn tradisjonelle halogenpærer.

Dette har den positive effekten at føreren av bilen med de nye lysene kan se bedre i mørket, noe som er viktig. Og hvis LED-lysene er riktig innstilt, er de lovlige.

Trenden mot at flere biler kjører med bedre lys kommer ikke til å stoppe.

Men det gjør heller ikke synsforringelsen med årene.

På den annen side er det én viktig ting du som sjåfør kan gjøre for å kjøre sikrere når mørket faller på. 

For selv om lyset kan virke attraktivt, er det viktig å ikke se inn i frontlysene på møtende biler. Ser du i stedet ned på veien foran bilen, slipper du å bli blendet.

Velg en bil med gode frontlykter

    Hvis du har problemer med å se detaljer i mørket, er det verdt å ta med i betraktningen når du ser på en ny bil. Det danske Motors biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen, gir sine råd om hva du bør velge hvis du vil ha best mulig lys:

    – Hvis du planlegger å kjøpe en helt ny bil, kommer den vanligvis i flere versjoner med forskjellig utstyr. Den billigste har ikke nødvendigvis den nyeste lysteknologien og kan derfor være utstyrt med halogenlykter. Den gir et svakt og ofte litt gulaktig lys. Derfor kan det være en idé å se på de litt dyrere versjonene, som også har mye annet utstyr. Her finner du ofte frontlykter med LED-pærer. De gir et hvitt lys som er bredere og når lenger enn halogen.

    – Helt på toppen er matrise-LED-frontlykter, som for tiden er den mest avanserte teknologien. Her gir et stort antall små LED lys for veien, og de kan slås av og på individuelt. Derfor kan lyskjeglen automatisk tilpasse og sørge for at møtende trafikk ikke blendes, mens lyset på høyre side av veien fortsatt er skarpt og optimalt.

    – Vurderer du å kjøpe bruktbil, vær oppmerksom på at selv en 5–10 år gammel bil kan selges i versjoner med ulike lysteknologier. Du kan derfor få betydelig bedre lys hvis du velger en bruktbil med utstyrsnivå som inkluderer frontlykter med LED-pærer fremfor halogen.

Kjørebriller?

Det finnes kjørebriller med gule linser og spesialfiltre som kan brukes til briller som skal hjelpe deg å se bedre i mørket. Men det er ikke noe formannen i Dansk Øjenforening, Carsten Edmund, er spesielt glad i.

For det kan variere fra person til person om det fungerer etter hensikten og forbedrer synet. Men hvis du allerede bruker briller, kan det være svært viktig å få dem justert.

– Det er viktig å ha optimale briller når man blir eldre. Små feil ved brillene betyr noe når du blir eldre, fordi du må utnytte evnen til å se på best mulig måte, spesielt når det blir mørkt. Det koster selvsagt litt penger, men kan være en stor forbedring for synet, sier Carsten Edmund.