BIDRAGSYTER: En «billigversjon» av RZ-modellen til Lexus løfter salget i Norge.

Setter rekord:

Helelektrisk vekst for Lexus

Med kun to modeller, og helt uten forbrenningsmotorer, peker pila oppover for Toyotas premiummerke.

Publisert

Lexus solgte 1498 biler i Norge i fjor, en vekst på 15 prosent sammenliknet med året før, ny rekord for merket i Norge – og det i et marked som var så å si likt med året før. Det gir før øvrig merket en 20. plass på merkestatistikken til Opplysningsrådet til veitrafikken.

Rett bak Porsche og Kia, men med god avstand til merkene som følger etter, som er Suzuki og Opel. 

To modeller

Og salget er 100 prosent elektrisk.

– Vi besluttet høsten 2023 å fase ut alt annet enn elektriske Lexus-modeller, som første land, sier sjef for Lexus i Norge, Jan Christian Holm.

Lexus-sjef Jan Christian Holm.

Det betyr at salget er ved hjelp av kun to modeller, RZ og UX. Holm sier den elektriske satsingen har bragt mange nye kunder til merket, i fjor var 41 prosent av kundene førstegangskjøpere av Lexus.  

Også snittalderen på nybilkundene har sunket, fra 61 til 57 år.

Holm trakk fram at en billigere utgave av RZ-modellen, med tohjulsdrift, er en av vekstfaktorene. Den varianten sto for 25 prosent av RZ-salget i Norge i fjor, til tross for at den ble lansert så sent som i september. Veksten for modellen totalt var på 77 prosent i 2024, sammenliknet med året før.

Mens en større oppgradering av UX har bidratt til mer enn en dobling av salget for den modellen.

Har blitt en viktig aktør

Tidligere har Norge vært et ganske lite marked for Lexus internasjonalt, men med de nye utslippskravene som trår i kraft i EU-området i år, er det nye tider.

– Med et 100 prosent elektrisk salg i Norge, har vi faktisk omtrent det samme elektriske volumet som alle de andre markedene i Europa til sammen. Nå er vi plutselig en stor aktør på et ekstremt viktig område, sier Holm.

Samtidig er to modeller en ganske mager portefølje, men Holm sier det kommer mer elektrisk fra Lexus i løpet av året. Uten at han kan avsløre hva det blir.

Representasjonen til Lexus er heller ikke all verden, med 11 forhandlere i Norge. Dette skal utvides med to steder i år, i en ny løsning der det skal være en dedikert Lexus-avdeling i et eksisterende Toyota-anlegg. 

Et opplegg Holm tror vil gi ytterligere vekst.

– Vi forventer ny rekord i år, også.