VIKEPLIKT: Hvis det ikke er skilt som sier noe annet, har man vikeplikt for biler som kommer fra høyre, det kan det virke som mange ikke overholder.
Foto: IF
Problemer med høyre:
Har vi glemt høyreregelen?
Døren og forskjermen på den ene siden av våre biler skades langt hyppigere enn andre deler.
– Hvis vi ser på bulkeskader under ett, er det flere skader på den høyre siden enn den venstre. Særlig høyre forskjerm og fremre dør på høyre side er skadeutsatt, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If, i en pressemelding.
Totalt håndterte norske forsikringsselskaper 20.692 skadesaker fra kryssende og møtende kjøreretninger i kryss i 2023, ifølge tall fra fra Finans Norge.
Her er den såkalte skadefrekvensen 20–25 prosent hyppigere på høyre side enn på motsatt side.
– Disse skadene kommer gjerne når føreren ikke overholder den såkalte høyreregelen, altså alminnelig vikeplikt for bilen som kjører ut i veien fra sideveien til høyre, sier han.
Ved vikepliktsskader med høyreregel vil det ofte være skader i fronten på den andre bilen.
Clementz mener noe av årsaken til at vikepliktsbrudd kommer av lokale trafikkmønstre, hvor stedets sedvane får rang foran trafikkreglene.
– Jeg noterer at i en del boligområder blir enkelte veier oppfattet som forkjørsveier, selv om det er høyreregelen som gjelder. Dette skaper farlige situasjoner, hvor det nærmest er den sterkestes rett som gjelder. Å vise hensyn og følge trafikkreglene er en felles samfunnskontrakt for å unngå ulykker, sier han.
Clementz minner om at det ved en forsikringsskade ikke hjelper å skylde på at «alle andre kjører jo sånn».
– Forsikringsselskapene og politiet legger naturligvis trafikkreglene, skilting og veimerking til grunn.
Flere forbrukersaker på Motor.no: