EU-kommisjonen sier de har bevis for at kinesiske myndigheter subsidierer elbil-eksporten til Europa gjennom «direkte overføringer av midler» og andre mekanismer, melder Automotive News.
Kommisjonen har en tid etterforsket om biler bygd i Kina mottar offentlig støtte som bryter med internasjonale handelsavtaler.
Det er ventet at konklusjonen kommer i november, men det er mulig EU innfører midlertidige tollsatser allerede i juli etter de siste funnene.
Kommisjonen sier den har bevis som viser at importen til EU blir subsidiert, selv om det ikke er listet opp spesifikke tilfeller. Disse subsidiene inkluderer:
Direkte overføring av midler, og potensielle direkte overføringer av gjeld og midler.
Offentlige inntekter «oversett eller ikke innkrevd».
Offentlige forsyninger av varer eller tjenester «for mindre enn tilstrekkelig godtgjørelse».
Kommisjonen sier det skal opprettes et tollregistreringer av kinesiske elbiler allerede på torsdag. Noe som innebærer at bilene kan bli rammet av tilbakevirkende tollsatser fra det tidspunktet, hvis EUs undersøkelse senere konkluderer med at de har mottatt urettferdige subsidier.
Det betyr at kommisjonen mener kinesiske elbiler kan være priset unaturlig lavt sammenlignet med biler produsert i Europa.
Annonse
Kinesisk skuffelse
Det kinesiske handelskammeret i EU sier de er skuffet over tiltakene og at veksten gjenspeiler en økende europeisk etterspørsel etter elektriske kjøretøy.
Det ble importert 177.839 kjøretøy fra oktober 2023 til januar 2024, en økning på 14 prosent sammenlignet med samme periode året før.
Hvor store de eventuelle tilbakevirkende tollsatsene vil bli, sies det ingenting om.
– Hvis kinesisk import fortsetter i det nåværende tempoet, kan bilprodusenter i EU møte synkende salg og reduserte produksjonsnivåer som påvirker sysselsettingen negativt, sier kommisjonen i en uttalelse.