Arrangørene av Oslo Motor Show håper på en reprise av fjorårets publikumssifre med over 50.000 besøkende på Nova Spektrum. Utstillingen åpner fredag.
Oslo Motor Show er ikke først fremst en nybilutstilling. Men ikke desto mindre: i øyeblikket er det annonsert 18 nybilnyheter på gulvet i utstillingshallene.
Blant disse:
Teslas bestselger Model Y får selskap av den oppgraderte Model 3, som virkelig har imponert bilekspertene etter at den ble lansert tidligere i høst.
Polestar stiller med to av sine kommende modeller: Polestar 3, merkets første SUV som har produksjonsstart i første kvartal 2024 og utleveringsstart i andre kvartal, og konseptversjonen av Polestar 5, som er et par år nede i veien, selv om bilen trolig blir ganske lik utstillingsmodellen vi får se på Lillestrøm.
Nissan viser sin Ariya, mens et knippe av kinesiske utfordrere kommer med modeller som er mindre kjent for mange.
Mest spennende er kanskjeNio ET5 Touring, som er den hittil staselige elektriske stasjonsvognen på markedet. Stasjonsvognene har fått en ublid skjebne ettersom armadaen av elektriske SUV-er har rullet ut på markedet. MG har lenge hatt eneste alternativ med sin MG5, men nå kommer mange. Først Nio, senere Opel, BMW og Audi – for å nevne noen.
Ferske Seres stiller med to biler, SUV-en Seres 3 og coupé-varianten Seres 5.
Seres har hatt en sensasjonell suksess i Kina i høst med sin store Aito M7, et samarbeidsprosjekt med mobilgiganten Huawei. Den er ikke i Norge, men helgens show gir likevel en mulighet til å bli litt bedre kjent med merket.
Voyah har også sin SUV Free på Oslo Motor Show.
Annonse
Muskelbunter
Utvalget er spenstig i muskelklassen med røslige pickuper, der Ineos stiller med to Grenadier-versjoner. Dodge flekser med sin Challenger Hellcat og en Ram 1500 Big Horn som ikke har vært i Norge tidligere.
Ford frister fansen med elektriske F150 Lightning, og på standen er også nye utgaver av Bronco, Explorer og Ranger Raptor.
Og det er mer, som det heter:
– Vi er ikke en nybilutstilling, men en utstilling for alle. Her skal du finne kjøretøy i spennet mopeder til store lastebiler, og alt imellom. Målet vårt er å kunne utvikle messen videre, og etter at vi fikk over 10.000 svar på besøksundersøkelsen i fjor, så vi at det er mange som i tillegg til å gå og titte på de gamle klassikerne i Hall A, også syns det er spennende å se på de nye bilene som kommer hit til Norge, sier messegeneral Tommy Larssen.
Supre jubileer
To superbil-klubber markerer sine jubileer i forbindelse med utstillingen, Maserati og Lamborghini.
Førstnevnte viser en serie på et drøyt dusin biler i en tidslinje fra 1960 og frem til i dag, mens Lambo-klubbens Harald Skjøldt tar med seks biler fra egen samling, et knippe som aldri tidligere har vært samlet.
Apropos superbil:
Ikoniske McLaren F1 i gateversjon er av mange regnet som det råeste og ypperste av superbiler, selv om det er over tretti år siden de første eksemplarene rullet ut på veiene. Bilen er bare produsert i 64 eksemplarer, og vil du ha en, må du fort legge nær en kvart milliard på bordet. Du kan ta en kikk på Lillestrøm i helgen.