DROPPES: Med de skyhøye tollsatsene på varer fra Kina, velger Volvo å justere modellutvalget i USA.

Tolltrøbbel:

Handelskrigen gjør at Volvo S90 ofres

Nær sagt alt av Volvos bilproduksjon foregår andre steder enn i USA, blant annet i Kina. Det skaper problemer under Trumps nye tollregime. 

Publisert Sist oppdatert

Etter at Volvo slutte å selge S60 i USA i fjor sommer, er S90 deres eneste sedanmodell i et marked som fortsatt setter pris på biler av denne typen.

Det setter den gryende handelskrigen som USA har satt i gang, nå en stopper for.

En person med kjennskap til Volvos planer sier til Automotive News at det er ventet at Volvo vil kansellere amerikanske bestillinger av S90 neste år. Volvo solgte 1364 eksemplarer av S90 i USA i 2024.

Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:

125 prosent toll

– Det er en bil med lavt salgsvolum i USA. Istedenfor å forholde seg til tollene, kommer de bare til å kutte den ut.

Volvo vil heller bruke krefter på modellene som selger best, som er XC90, XC60 og XC40.

President Donald Trump innførte 9. april en toll på 125 prosent på kinesisk­produserte varer, inkludert biler. Dette er fem ganger så høyt som de 25 prosentene som ble innført 3. april på biler produsert i alle andre land.

Og de 125 prosentene er i praksis 145 – fordi de kommer på toppen av de 20 prosentene kinesiske varer var underlagt før tollkrigen startet.

RIDGEVILLE: Volvo åpnet fabrikken i South Carolina i 2018. Fram til sommeren 2024 ble S60 produsert der, nå er det EX90.

USA er et viktig marked for Volvo, som opplevde en nedgang i leveranser i Europa og Kina i første kvartal.

Samtidig økte Volvos salg i USA med 7,5 prosent, til 33.285, mens de globale leveransene falt med 5,7 prosent.

Trump-administrasjonens aggressive handelspolitikk kan bli et stort problem, ettersom nesten alle, 96,8 prosent, av bilene Volvo solgte i landet i første kvartal, ble importert fra Europa eller Kina.

Ledig kapasitet

I tillegg til S90 henter Volvo EX30 fra Kina. Produksjonen av EX30 skal også utvides til Gent, Belgia, i løpet av året.

Noe av løsningen blir å skru opp produksjonsvolumet i USA. Fabrikken i Ridgeville i South Carolina har ledig kapasitet.

Fabrikken lagde inntil i fjor sommer S60, mens EX90 er den eneste modellen som nå produseres der.

Volvos anlegg utenfor USA ligger i Kina, Malaysia, India, Sverige og Belgia.

– Vi vurderer også muligheten for å legge produksjonen av en annen bilmodell til vår fabrikk i USA, som har en kapasitet på 150 000 biler per år, sier Michael Cottone president for Volvo Cars i USA og Canada.

Volvo vurderer dessuten å ta vekk kampanjepriser og liknende på biler som allerede er i USA, men de planlegger ikke å sette opp listeprisene.

Flere saker med Volvo: