LAVEST: I årets analyse fra Green NCAP er det Byd Dolphin som har det laveste livsløpsutslippet.
Foto: SIV SEGLEM
Livsløpsanalyse:
Elbiler klart mest miljøvennlige over tid
Green NCAP gjør årlig en undersøkelse av et utvalg nye bilmodeller, og anslår hvor stort klimagassutslipp bilen vil ha fra vugge til grav.
Siden 2020 har Green NCAP gjort livsløpsanalyser av en rekke bilmodeller, som viser modellens påvirkning på klimaet fra «vugge til grav». Det vil si fra den ble produsert, gjennom bruk, til hva som skjer når bilen er sluttkjørt, som inkluderer en viss grad av gjenvinning.
– Green NCAPs nye livsløpsanalyser viser at miljøpåvirkningene av elektriske og ladbare hybridbiler er redusert over deres levetid, sammenlignet med biler som har kun har forbrenningsmotor. Denne endringen kan i stor grad tilskrives den reduserte utslipp i batteriproduksjon og bedring i Europas fremtidige energimiks, skriver Green NCAP i rapporten.
Analysen baserer seg med andre ord om hva er forventes i tiden som kommer, i tillegg til hvordan dagens bilproduksjon foregår.
Har du lest disse sakene fra Motor?
Utslippene minker
Analysen legger til grunn at bilene har en levetid på 16 år og en estimert kjørelengde på 240.000 kilometer. Beregningene er basert på den nåværende prognosen om endringer i den gjennomsnittlige energimiksen i de 27 EU-medlemslandene.
Utslipp fra batteriproduksjon skal ha falt 16 prosent siden forrige analyse, altså på ett år. Dette skal primært være drevet av stordriftsfordeler og produsentenes bærekraftinnsats.
Green NCAP anslår en ytterligere reduksjon i utslipp på 26 prosent i tiden fram mot 2039.
Også når det gjelder fossilt drivstoff forventes en reduksjon gjennom mer bruk av biomasse og mindre bruk av palmeolje.
Årets analyse inneholder 14 bilmodeller. Målingene er gjort på en spesifikk modell, for eksempel Huyndai Ioniq 6 First Edition AWD. Det betyr at den analyserte modellen ikke nødvendigvis finnes på alle markeder, mens det samtidig ikke er store avvik relatert til utstyr, slik at tallene blir representativt for modellen.
Stor forskjell
Det som er helt klart, er at elbilene kommer best ut av livsløpsanalysen (se listen fra 2024 under), og slik har det vært siden starten av prosjektet. I den andre enden av skalaen er store fossilbiler.
Det laveste tallet i CO2-utslipp gjennom hele livssyklusen som Green NCAP har kommet fram til gjennom sine analyser er fra 2022, med Dacia Spring. Beregningene viser at den vil ha 21 tonn i klimagassutslipp. Dacia Spring er en elbil som ikke forhandles i Norge. Bilen har et lite batteri, noe som slår gunstig ut i en analyse som dette.
Høyest er Ford Ranger Raptor 3,0 Ecoboost med 115 tonn, den ble analysert i 2023. Det er en pickup med 405 hestekrefter.
Jevnt over har elbilene rundt halve utslippet av en fossilbil gjennom et livsløp, ifølge tallene fra Green NCAP.
En annen undersøkelse - samme resultat
En livsløpsundersøkelse fra den amerikanske tankesmien ICCT har nettopp kommet fram til en svært lik konklusjon. Den er basert på amerikanske forhold.
De begrunner det blant annet med at elbiler er lang mer energieffektive enn biler med forbrenningsmotor. I en forbrenningsmotor går mye av energien til spille som overskuddsvarme.
Vi Bilägere har gjengitt noen av de viktigste funnene:
- Ladbare hybrider slipper i gjennomsnitt ut dobbelt så mye karbondioksid som elbiler, forutsatt at begge lades med gjennomsnittlig, amerikansk strøm.
- Hybridbiler som ikke kan lades, slipper ut opptil 2,5 ganger mer enn elbiler.
- Vanlige forbrenningsbiler uten hybridteknologi gir opptil 3,5 ganger høyere utslipp enn elbiler.
- Hvis elbilen lades med fornybar strøm, øker forskjellen ytterligere. Da slipper hybridbiler ut opptil fem ganger mer enn elbiler, og vanlige bensinbiler slipper ut 6,7 ganger mer.
Green NCAP livsløpsanalyse 2024
Modell | Drivlinje | Klimagassutslipp i tonn |
BYD Dolphin Design FWD | Elektrisk | 23 |
MG4 Comfort RWD | Elektrisk | 24 |
Smart #3 Pro+ RWD | Elektrisk | 26 |
Zeekr X Long Range RWD | Elektrisk | 26 |
Hyundai Ioniq 6 First Edition AWD | Elektrisk | 27 |
Volkswagen ID.7 Pro 210 kW RWD | Elektrisk | 27 |
BMW i4eDrive35 RWD | Elektrisk | 28 |
Škoda Enyaq 85 L&K RWD | Elektrisk | 28 |
Zeekr 001 Long Range | Elektrisk | 29 |
Toyota Corolla Cross 2.0 145 kW FWD cvt | Hybrid | 53 |
Opel Astra 1.5 CDTI FWD automat | Diesel | 54 |
BMW 2-serie Active Tourer 220i FWD Automatic | Bensin | 56 |
Honda CR-V e:HEV 2.0 i-MMD AWD automat | Hybrid | 63 |
Fiat Doblo Combi 1.5 BlueHDi FWD manuell | Diesel | 64 |
Kilde: Green NCAP
Les alle Motors biltester: