BILVERKSTEDET: Mekonomen Bilverksted avdeling bil og fritid i Halden.Foto: GOOGLE MAPS
Verksted-problemer:
Girkassen havarerte etter Mekonomen-service
Mekonomen-verkstedet skal ha gjort feil da de tok service på automatgirkassen på en Audi. Dermed havarerte girkassen, som måtte skiftes for nesten 150.000 kroner.
Denne saken fra Forbrukerklageutvalget viser hva som kan
skje dersom verkstedet ikke gjør slik de skal:
Halvannet år etter at en mann fra Østfold kjøpte en tre
år gammel Audi A4, havarerte girkassen. Merkeverkstedet som fikk inn bilen,
oppdaget en uoriginal bolt i girkassen. Verkstedhistorikken viste at et drøyt halvt
år tidligere hadde bilen vært på service hos et Mekonomen-verksted i Halden.
Merkeverkstedet mente at denne servicen trolig ble utført
feil, og at det førte til oljelekkasje.
Dermed ble ikke skifte av girkasse dekket på
nybilgarantien, og Østfold-mannen måtte selv betale 149.000 kroner.
Både selgeren av bilen, en Møller-forhandler, og
merkeverkstedet, en annen Audi-forhandler, viser til at Mekonomen-verkstedet er
de eneste som har jobbet på girkassen.
Mekonomen-verkstedet mener derimot de ikke har gjort noe
galt, og nekter ansvar.
De viser til at de var klar over at det ikke skal
byttes olje på differensialen, hvor oljelekkasjen har oppstått. De nekter også
for å ha montert uoriginal bolt.
Dessuten påpeker Mekonomen at bilen har gått 18.000
kilometer gjennom mer enn et halvår mellom servicen og havariet.
Men i Forbrukerklageutvalget har østfoldmannen vunnet
frem mot verkstedkjeden. Forbrukerklageutvalget har vedtatt at Mekonomen skal
erstatte halvparten av verkstedregningen for girkassebyttet, etter at
merkeverkstedet som skiftet girkassen har ettergitt den andre halvparten.
Annonse
Store konsekvenser
Forbrukerklageutvalget mener det mest sannsynlige er at
girkassen havarerte på grunn av feil gjort under Mekonomen-servicen på
girkassen, og at det tok en stund før havariet oppsto, fordi differensialen i
en periode hadde nok olje.
Selv om eieren av bilen vant frem overfor Mekonomen, fikk
den feilaktig utførte girkasseservicen store konsekvenser for mannen.
Da han først nektet å betale merkeverkstedet for
girkassebyttet, holdt merkeverkstedet tilbake bilen. Dermed fikk mannen
utgifter også til en annen bil, og etter en stund misligholdt han billånet på
Audien.
Tvangssolgt
Finansieringsselskapet som hadde pant i Audien,
tvangssolgte den til en mye lavere pris enn mannen opprinnelig betalte.
I tillegg har han hatt store utgifter til advokathjelp,
som han ikke får dekket i vedtaket fra Forbrukerklageutvalget.
Forbrukerklageutvalget er ment å være et lavterskeltilbud
for å avklare forbrukertvister. Derfor skal det ikke være behov for
advokathjelp, og kun i spesielle tilfeller kan slike utgifter dekkes.
Annonse
Har betalt
Mekonomen-verkstedet som utførte servicen på girkassen,
er Mekonomen Bilverksted avdeling bil og fritid i Halden. Dette Mekonomen-verkstedet
er et av kjedens egeneide verksteder.
Jan Mehol, som er ansvarlig for Mekonomens egeneide
verksteder, sier at de nå har betalt ut 75.000 kroner for å få saken ut av verden. Men at de i en forliksprosess
med kunden har blitt enige om ikke å betale renter på beløpet, slik
Forbrukerklageutvalget vedtok.
Mekonomen erkjenner i et skriftlig dokument med kunden
heller ingen skyld, ifølge Mehol.
– Kan slike saker skade bileiernes bruk av ikke-merkeverksteder?