BILVERKSTEDET: Mekonomen Bilverksted avdeling bil og fritid i Halden.

Verksted-problemer:

Girkassen havarerte etter Mekonomen-service

Mekonomen-verkstedet skal ha gjort feil da de tok service på automatgirkassen på en Audi. Dermed havarerte girkassen, som måtte skiftes for nesten 150.000 kroner.

Publisert Sist oppdatert

Denne saken fra Forbrukerklageutvalget viser hva som kan skje dersom verkstedet ikke gjør slik de skal:

Halvannet år etter at en mann fra Østfold kjøpte en tre år gammel Audi A4, havarerte girkassen. Merkeverkstedet som fikk inn bilen, oppdaget en uoriginal bolt i girkassen. Verkstedhistorikken viste at et drøyt halvt år tidligere hadde bilen vært på service hos et Mekonomen-verksted i Halden.

Merkeverkstedet mente at denne servicen trolig ble utført feil, og at det førte til oljelekkasje.

Dermed ble ikke skifte av girkasse dekket på nybilgarantien, og Østfold-mannen måtte selv betale 149.000 kroner.

Vant frem

Både selgeren av bilen, en Møller-forhandler, og merkeverkstedet, en annen Audi-forhandler, viser til at Mekonomen-verkstedet er de eneste som har jobbet på girkassen.

Mekonomen-verkstedet mener derimot de ikke har gjort noe galt, og nekter ansvar.

De viser til at de var klar over at det ikke skal byttes olje på differensialen, hvor oljelekkasjen har oppstått. De nekter også for å ha montert uoriginal bolt.

Dessuten påpeker Mekonomen at bilen har gått 18.000 kilometer gjennom mer enn et halvår mellom servicen og havariet.

Men i Forbrukerklageutvalget har østfoldmannen vunnet frem mot verkstedkjeden. Forbrukerklageutvalget har vedtatt at Mekonomen skal erstatte halvparten av verkstedregningen for girkassebyttet, etter at merkeverkstedet som skiftet girkassen har ettergitt den andre halvparten.

Store konsekvenser

Forbrukerklageutvalget mener det mest sannsynlige er at girkassen havarerte på grunn av feil gjort under Mekonomen-servicen på girkassen, og at det tok en stund før havariet oppsto, fordi differensialen i en periode hadde nok olje.

Selv om eieren av bilen vant frem overfor Mekonomen, fikk den feilaktig utførte girkasseservicen store konsekvenser for mannen.

Da han først nektet å betale merkeverkstedet for girkassebyttet, holdt merkeverkstedet tilbake bilen. Dermed fikk mannen utgifter også til en annen bil, og etter en stund misligholdt han billånet på Audien.

Tvangssolgt

Finansieringsselskapet som hadde pant i Audien, tvangssolgte den til en mye lavere pris enn mannen opprinnelig betalte.

I tillegg har han hatt store utgifter til advokathjelp, som han ikke får dekket i vedtaket fra Forbrukerklageutvalget.

Forbrukerklageutvalget er ment å være et lavterskeltilbud for å avklare forbrukertvister. Derfor skal det ikke være behov for advokathjelp, og kun i spesielle tilfeller kan slike utgifter dekkes.

Har betalt

Mekonomen-verkstedet som utførte servicen på girkassen, er Mekonomen Bilverksted avdeling bil og fritid i Halden. Dette Mekonomen-verkstedet er et av kjedens egeneide verksteder.

Jan Mehol, som er ansvarlig for Mekonomens egeneide verksteder, sier at de nå har betalt ut 75.000 kroner for å få saken ut av verden. Men at de i en forliksprosess med kunden har blitt enige om ikke å betale renter på beløpet, slik Forbrukerklageutvalget vedtok.

Mekonomen erkjenner i et skriftlig dokument med kunden heller ingen skyld, ifølge Mehol.

– Kan slike saker skade bileiernes bruk av ikke-merkeverksteder?

– Nei, i utgangspunktet ikke, sier Mehol.