General Motors har stort sett vært fraværende i Norge og Europa for øvrig siden salget av Vauxhall/Opel til Stellantis i 2017. Men nå gjør produsenten comeback, skriver Bilbransje24 [for abonnenter].
Bransjenettstedet har nemlig fanget opp at GM følger produsenter som Nio, Polestar og Lucid, ved å etablere showroom i Oslo sentrum.
Adressen er velkjent for mange, i hvert fall med litt hjelp: Nedre Slottsgate 21 er nemlig bygningen der du i dag finner Norges eldste McDonald's-restaurant, en faktor i bybildet helt siden 1983. Denne må etter alt å dømme vike for GM.
«Historiefortelling»
Bilbransje24 opplyser at GM vil bruke både bakkeplan og etasjen over, hvilket til sammen skulle bety lokaler på snaut 700 kvadratmeter. Mer enn nok til å vise frem biler.
GM har også søkt om løfteplattform – formodentlig bilheis – mellom etasjene, samt en form for garasjeport ut mot gaten.
Ifølge dokumentene er likevel produsenten mer opptatt av «merkevarebygging og historiefortelling» enn av å ha to etasjer fylt til randen av kjøretøy.
Annonse
Mer enn Bolt
Vi deler ikke ut poeng for gjetninger om at initiativet har med elbilsatsing å gjøre.
GM har så langt en relativt beskjeden CV i så måte, der hovedpunktet er Chevrolet Bolt, men i et skikkelig showroom bør det være god grunn til å håpe på glimt av Cadillac Lyriq, Hummer EV og Chevroletene Equinox og Blazer – i første omgang.