FORNØYD ELEV OG LÆRER: Amalie Granli Hovde elsker kjørelærer Ole-Martin Pedersens Volvo 940. Det gjør han selv også.

Derfor har kjøreskolen denne:

– Galskap med bare nye skolebiler

– Her lærer elevene ordentlig grunnleggende bilkjøring, sier trafikklærer Ole-Martin Pedersen, og gliser bredt i passasjersetet i den 29 år gamle Volvo 940en.

Publisert

Trafikklæreren på Lillehammer er ikke som andre trafikklærere. Han tilbyr kjøreopplæring i den snart 30 år gamle Volvoen, med 135 hester og bakhjulstrekk.

Denne artikkelen står også i Motor 3/2024.

– Og de 135 hestene er ikke noen lade­ponnier, sier han, med et stikk til elbiler og elbileiere.

Elbil kommer han aldri til å kjøre.

– Volvoen og alle andre eldre biler er mer krevende teknisk å kjøre enn nyere biler. Man må forstå bilen, og får ikke hjelp til bakkestart. Antispinn-systemet er inni skoen din. Man må samarbeide med bilen på en helt annen måte enn å bare lene seg på støttesystemer som skal hjelpe deg.

VOLVO: I versjonen 940.

Populær

Volvoen er Pedersens faste skolebil. Når den er utilgjengelig på grunn av førerprøve eller verkstedbesøk, kjører han en 2011-modell Volvo S60.

– Men jeg synes den er altfor ny, med altfor mye hjelpemidler, etter min smak.

Ole-Martin Pedersens gamle Volvo er også populær blant elevene. Alle timer er bortbestilt de neste to og en halv månedene.

– Det er ikke rart den er populær. Elevene jeg leverer til førerprøven, er på et mye høyere nivå, sier han, og forklarer nærmere:

– Det første året man har lappen, er man veldig utsatt for ulykker. Elevene mine får en grunnmur, før de skal ut på veien på egen hånd.

Motor følger ham på kjøretime oppover i lia ved Lysgårdsbakkene hoppanlegg, kjent fra OL, og hvor det hver vinter er flere verdenscuprenn.

Veiene her oppe er perfekte å øve seg på, ifølge Pedersen.

– Her har jeg også vært i snøfonna, med en elev som ikke hadde vært ute før med en bakhjulstrekker på glatt føre.

FELGEN TRAFIKKSKOLE: Innehaver Anne Kristin B. Tollefsen.

Grom lyd

Pedersen er ansatt i Felgen trafikkskole på Lillehammer. Innehaver Anne Kristin B. Tollefsen er bevisst på å ha både nyere og eldre biler, med både manuelt gir og automatgir.

– Vi ser en økning i antallet elever som ønsker å kjøre opp på automat. Men fremdeles er det en stor andel som ønsker manuell, forteller hun.

Tollefsen påpeker at de fleste unge som tar lappen, kjøper seg en eldre bruktbil. Det skal også Amalie Granli Hovde (18), etter at hun er ferdig med opplæringen i den gamle Volvo 940en.

– Det første jeg tenkte på da jeg startet Volvoen på første time, var den gromme lyden, som man ikke hører i nye biler. Det er tøft, smiler den bilinteresserte tenåringen.

Hun er lærling som billakkerer og veldig fornøyd med å få kjøre Pedersens Volvo på kjøretimene.

– Her får jeg alt det grunnleggende.

GROMBIL: Lamborghinien til Fyllingsdalen trafikkskole.

Lamborghini

Det er et vidt spekter av kjøreskolebiler. Noen skoler har raske og sportslige biler, andre har dyre, eller begge deler.

Ingen, så vidt Motor vet, tar den så langt som Fyllingsdalen trafikkskole i Bergen. De har en meget spesiell bil, en Lamborghini, som kjøreskoleelevene får kjøre – etter bestått oppkjøring.

– Vi får ikke godkjent den som kjøreskolebil. Derfor bruker vi den som premie til elevene etter bestått oppkjøring, forteller innehaver Eirik Kråkevik.

De som vil, får en skoletime til en prøvetur i Lamborghinien, av typen Gallardo 560-4 speeder.

– Da får de kjenne litt på akselerasjonen, på bremsene, ja på hele følelsen – og på lyden. Det er jo en spesiell følelse, sier Kråkevik, og legger til:

– Også er det en kabriolet. Det er en ekstra spesiell opplevelse å kjøre Lamborghini uten tak.

Bilen koster godt over millionen, nærmere to, og skolen bruker Lamborghinien i markedsføringen. «Bli elev på vår skole og du får en kjøretur i denne», skriver skolen ved siden av et bilde av bilen på nettsidene sine.

FYLLINGSDALEN TRAFIKKSKOLE: Innehaver Eirik Kråkevik.

Ordinære

Kjøreskolebilene til Fyllingsdalen trafikkskole er imidlertid langt mer ordinære.

– Vi har flere Golfer, både på bensinhybrid og diesel, og en elektrisk Hyundai Ioniq 5. For 10 minutter siden bestilte jeg også to Hyundai Kona, forteller Eirik Kråkevik.

Han er bevisst på å tilby elevene vanlige biler i trafikk­opplæringen, biler som ikke er for store. Men han liker ikke elbiler.

– Fordi det ikke er miljøvennlig. På verdensbasis er det helt feil med elbil, påstår han.

Dessuten ser han at mange av elevene hans ønsker å kjøre opp med manuelt gir, som elbilene ikke har.

– Over 50 prosent av elevene våre ønsker manuelt gir.

Porsche Taycan

Daglig leder og kjørelærer Roger Bjørnø i «Kjør pent» trafikkskole i Bergen har ikke manuelt gir i sin kjøreskolebil, en Porsche Taycan i «cross turismo»-versjon.

– Elevene mine synes det er kjekt og gøy å kjøre den.

– Men synes de ikke at det er en veldig bred bil?

– Det går greit for de fleste. Da blir de egentlig også enda mer bevisste på speilbruk. Men, det er klart, noen elever synes Taycan er en for stor bil. Da finner vi en annen bil til dem.

Kjøreskolen har også Audi e-tron GT, søsterbilen til Porsche Taycan, og litt sportslige BMW-er.

– Vi lærere har nok litt autofile trekk, og dermed andre biler enn det de fleste skolene har. Vi henvender oss til de bilinteresserte kundene som skal ta førerkortet.

– Hva synes du om den gamle Volvoen til Felgen Trafikkskole?

– Jeg føler at det blir litt vel gammelt. Det er ikke der jeg ville lagt meg.

POPULÆR: Volvoen til Felgen trafikkskole er populær, og den vekker oppsikt i byen.

– Faglige viktigst

Rådgiver Jan Harry Svendsen i NAF anbefaler trafikkskolene å holde seg unna ytterpunktene når de skal velge biler til føreropplæringen.

– Ikke veldig gamle biler, ikke veldig dyre, ikke veldig moderne. Ha heller et utvalg biler som ellers ruller på veiene. De er slike biler elevene skal kjøre når de har fått førerkortet.

Han har ikke noe imot Volvoen til Felgen trafikkskole.

– Den er ikke på et moderne teknologisk nivå. Men det er vanskelig å kritisere et slikt nostalgisk blikk i opplæringen. Hvis Volvoen er populær blant elevene, er det helt greit, sier Svendsen, som imidlertid påpeker:

– Men de som tar opplæringen i så gamle biler, går også glipp av hvordan en ny bil er bygget opp, og hvordan den fungerer.

Han er usikker på hvor dumt det er.

– De fleste har trolig øvelseskjørt i en mer moderne bil enn Volvoen. Da kan de litt.

Svendsen ser at mange skoler kjøper inn biler for å friste elevene.

– Det er årsaken til at flere bruker Porsche. Men det aller viktigste er tross alt at trafikkskolene leverer på det faglige. Trafikkopplæringen handler mest om trafikkforståelse. Hvilken bil skolene har, kommer i andre rekke.

KJØRETIME: Kjørelærer Ole-Martin Pedersen og elev Amalie Granli Hovde.

– Velg elbil

Norges Trafikkskoleforbund understreker at de ikke legger noen føringer for hvilke biler skolene bør velge.

– Men hvis vi blir spurt, anbefaler vi en bil som er oppdatert på de nyeste førerstøttesystemene, som ikke koster altfor mye i innkjøp, og som har god drivstofføkonomi. Enten det er fossilt drivstoff eller strøm, sier seniorrådgiver for opplæring, Øyvind Årbogen, og legger til:

– Vi slår et slag for elbiler, siden vi er opptatt av økonomi, lokalt utslipp og at biler med manuelt gir snart ikke finnes lenger.

De gir også råd om størrelsen på skolebilene.

– Mange elever føler nok at en noe mindre bil vil være lettere å ha oversikten over i et komplekst trafikkbilde. Mange synes også at en bil med noe mer høyreist sittestilling kan gi bedre oversikt.

GODLUKT: Wunderbaum må til i en gammel Volvo.

Wunderbaum

Ole-Martin Pedersen på Felgen trafikkskole har parkert Volvoen på parkeringsplassen like ved Lysgårdsbakkene. Inne i kupeen legger vi merke til uvanlig mange Wunderbaumer, parfymerte pappbiter som selges i forskjellige former, og som er svært populært, spesielt hos eiere av eldre biler.

– Noen av elevene mine tar med seg en ny Wunderbaum til hver time. Da blir det etter hvert mange av dem.

Mens elevene hans elsker Volvoen, er sensorene til Statens vegvesen litt mer delt.

– Noen synes 940-en er helt fantastisk å få ha sensortimen i.

MANUELT GIR: Ikke automatgir i Volvoen ...

– Galskap

Men skolelæreren forteller også om en henvendelse fra Statens vegvesen om at bilen ikke er trafikksikker, fordi den ikke har kollisjonspute, og dermed ikke oppfyller alle HMS-krav.

– Men den har kollisjonspute, påpeker Pedersen.

Når han blir spurt om hva han mener om trafikkskoler som bare har nye biler, blir han svært tydelig:

– Det er galskap å ha bare nye biler på trafikkskolene. Man må ha biler som ungdommen kjøper som sin første bil.

Når Felgen trafikkskole får en ny elev, spør de hvilken bil de har hjemme, og hva de tenker å kjøpe etter at de har fått lappen.

– Også bruker vi en av bilene våre som passer best, sier Pedersen.

PS!

11. mai 2025 er Volvoen til Pedersen offisielt en veteranbil.

Biler får status som veteranbil når de har vært registrert i 30 år. Første eier av Volvoen var en mann som hadde bilen i nesten 22 år.