Sveriges regjering presenterte i dag, onsdag, sitt første budsjett, og det er klart at den svenske elbilbonusen kuttes helt.
Sverige har til nå hatt et såkalt bonus-malus-system. «Malus» betyr det motsatte av bonus, premisset er dermed at lave utslipp har gitt en påskjønnelse i form av lavere pris, mens høye utslipp har gitt en «straff» og vært ensbetydende med dyrere biler.
Den svenske bonusen har vært på opp til 70.000 kroner.
Trenger ikke insentiver
Men nå er den altså borte, med umiddelbar virkning, for alle svensker som ikke har bestilt bil før dags dato.
IfølgeVi Bilägarebegrunner Sveriges regjering beslutningen med at «kostnaden for å eie og kjøre en elbil eller ladehybrid begynner å bli sammenliknbar med en bensin- eller dieselbil». De mener altså at insentiver ikke er nødvendig.
– Dette systemet er enormt kostbart. Vi vet at subsidiene vil beløpe seg til syv milliarder svenske kroner i år, siden det selges mange elbiler, sa finansminister Elisabeth Svantesson (Moderaterna) da budsjettet ble lagt frem.
Annonse
Medgir at det har virket
Noe av bakgrunnen er dystre utsikter for Sveriges økonomi.
– På grunn av høy inflasjon er vi i en vanskelig situasjon, med stor usikkerhet. Vi tror at Sveriges økonomi vil befinne seg i en lavkonjuktur neste år, og vi må sikre oss handlingsrom, sa Svantesson.
Selv om høyresiden i svensk politikk har kritisert bonus-malus-ordningen med jevne mellomrom, innrømmer Svantesson at den har fungert etter planen.
– Men nå er vi nødt til å prioritere det som er viktigst, sier hun.
Miljøpartiets talsmann Per Bolund raser mot beslutningen:
– Dette er galskap. Det fører ikke bare til at vi ødelegger miljøet, vi ødelegger også for omstillingen i industrien, sier han til SVT Nyheter.