Ford er midt i en
omfattende omlegging til satsing på elektriske biler. Innen få år skal ni nye
elbiler være lansert, i tillegg til suksessen Mustang Mach-E. Fire av
de nye modellene skal være personbiler.
I stort sett all PR og
kommunikasjon de siste månedene er det samme budskapet gjentatt – at nå settes «amerikanske
verdier» i høysetet.
Det er ikke ensbetydende med et gjennomamerikanisert
utvalg, slik mange har tolket signalene. I denne saken sier Fords Europa-sjef Martin Sander at selskapet verken ignorerer
europeiske behov eller nødvendigvis styrer unna småbilproduksjon for godt.
Sparker 3800 ansatte
Ford har ikke muskler til å konkurrere med Volkswagen eller Stellantis
Ferdinand Dudenhöffer
Men Sander har også brukt uttrykket «unapologetically American» – «amerikansk uten å be om unnskyldning for det» – flere ganger. Dette har han fått i retur gjennom mange syrlige
kommentarer, i takt med meldingene om kraftig
nedbemanning ved Fords europeiske fabrikker.
Tallet på europeiske Ford-ansatte som
mister jobben, er per nå 3800.
1100 av dem som må gå, er tilknyttet fabrikken i Valencia, som likevel er pekt ut som et fremtidig viktig anlegg for elbilproduksjon. Tanken er ifølge Wards Auto at elbiler er mindre kompliserte og derfor krever en mindre arbeidsstyrke.
Analytikere samme nettsted har intervjuet, understreker at det trengs en ny strategi, for en produsent som har slitt med bunnlinjen siden 2017.
Men de er slett ikke sikre på at Ford satser riktig – eller i tide.
Ferdinand Dudenhöffer, professor ved Universitetet i Duisburg-Essen, tror ikke europeere vil la seg imponere av en amerikansk tilnærming.
De har forsovet seg til elbilskiftet
Stefan Bratzel
– Å designe biler i USA som selger bra i Europa, kan kanskje fungere for Tesla. Men Ford har ikke muskler til å konkurrere med Volkswagen eller Stellantis. Ikke når sterke, kinesiske merker er på vei inn i markedet samtidig, sier han.
Forskeren mener rett og slett at Ford ikke har penger nok til å hevde seg.
– De vil slite med å hente inn forspranget. Det er svært sannsynlig at Ford kommer til å gi opp all personbilproduksjon i Europa og i stedet nøye seg med å importere, sier Dudenhöffer.
Tilfører for lite?
Stefan Bratzel, sjef for det ledende, tyske analytikermiljøet CAM, tror Fords problemer går langt tilbake.
– Markedsandelen i Europa er halvert siden 2011, fra rundt 8 prosent til dagens 4,6 prosent. Dette har skjedd mens Ford har latt seg dytte inn i et lavprissegment, der de ikke har hatt glede av innovasjonskraften sin, sier han.
Han mener at viljen til endring kommer for sent.
– De har forsovet seg til elbilskiftet, sier han, og peker blant annet på Fords bruk av Volkswagens MEB-plattform.
– Dette er et eksempel på at Ford ikke tilfører nok på egen hånd. De gjør altfor lite for å skille seg fra konkurrentene, sier Bratzel.