SNURTEN AV EN BESTSELGER: Nybilregistreringene er på et rekordlavt nivå hittil i år, også for Ioniq 5 – som tross alt topper listen.

Svake tall hittil i februar:

Fortsatt bratt fall i det norske nybilsalget

Antallet nybilregistreringer var på et historisk lavt nivå i årets første måned. I årets andre måned er det enda lavere.

Publisert

Det viser tall fra månedens to første uker fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Januartallene var de laveste for en måned siden 2009. Med 7957 nybilregistreringer var det en nedgang fra samme måned i 2021 på 22,7 prosent.

Men fortsetter utviklingen som den har startet i februar, så ender denne måneden med en nedgang på over 40 prosent sammenliknet med samme måned i fjor.

Hittil i februar er det bare registrert 3108 nye biler. Andelen helelektriske biler er på 75 prosent, ned fra 83 prosent i januar.

Optimister

Norske bilimportører har vært svært optimistiske i sine anslag for 2022, særlig basert på en ualminnelig solid ordrereserve av biler som de ikke fikk til levering i fjor.

Databrikkemangel og transportproblemer var hovedårsaker til at norske importører fikk på langt nær så mange biler som de ønsket for å møte etterspørselen i fjor. Hittil i år er tilgangen enda svakere.

Nå skal det sies at det norske markedet er så lite at tallene for enkeltmåneder ikke behøver å gi et godt bilde av situasjonen. Ofte kan det være nødvendig å se registreringene gjennom et kvartal – eller to – for å få en rimelig oversikt.

Mange årsaker

Årsakene til de uregelmessige importtallene kan være mange: Det kan skyldes utfordringer med logistikken ved et kaianlegg i Norge, like gjerne som produksjonsproblemer ved fabrikkene ute i verden.

Eller det kan være rene leveringsprioriteringer som ikke er påvirket av verken pandemi eller trøbbel hos råvareleverandører.

Tesla, som var merket med flest nybilregistreringer i 2021, har for eksempel knapt registrert en eneste ny bil i Norge i 2022 – selv om produksjonen har gått for fullt ved deres fabrikker ute i verden.

Blant bilene som tross alt har kommet, topper Hyundai Ioniq 5 med 182 registreringer foran Skoda Enyaq og Polestar 2, begge med 157 registreringer.

Ladehybriden Toyota RAV4 (nummer fem med 146 registreringer) er eneste modell blant topp 20 som ikke er helelektrisk.