ROADSTER: Polestar 6 blir en roadster, hvilket vil si at det er en sportsbil som kan felle ned taket.

Aluminium:

Første Polestar på egen plattform

Polestar slipper detaljer om de to neste modellene fra merket, som blir en GT-bil og en roadster.

Publisert

Polestar 6 er en 2+2 roadster som deler plattform med Polestar 5, men har kortere akselavstand. 

Begge modellene er basert på Polestar Performance Architecture (PPA), som er den første utviklet av Polestar på egenhånd. Det er en selvbærende aluminiumsplattform.

Plattformene på Polestar 2, 3 og 4 er utviklet av Volvo.

Teknikken med PPA er at aluminiumsdelene limes sammen og varmeherdes, i stedet for at karosseridelene boltes sammen med store mengder nagler.

Lett og stivt

Polestar sier fordelen med aluminium er at det er lett, stivt og resirkulerbart. Noe som skal gi store vektbesparelser og svært høy vridningsstivhet, dette vil hjelpe på rekkevidden så vel som styreresponsen.

Produksjonsmetoden har til nå vært forbeholdt lavvolumproduksjoner, men Polestar sier nye effektiviserende løsninger utviklet av avdelingen i England, har åpnet for nye muligheter.

GT-BIL: Polestar 5 kommer trolig neste år og er en bil med kraftige ytelser.

Polestar 5 er en GT-bil mens Polestar 6 er en sportsbil. De får en drivlinje med 800V-arkitektur og motorer utviklet av Polestars avdeling i Sverige. Effekten skal være opp 650 kW, som tilsvarer 870 hestekrefter, og har et dreiemoment på 900 Nm.

Bilene skal bygges i et nytt produksjonsanlegg spesialisert for plattformen, det er nå under oppføring i Kina.

Ny retning

Naturlig nok er Polestar 5 først ut, med planlagt lansering neste år, så følger roadsteren Polestar 6 året etter.

Les test av Polestar 3 her.

Modellene viser at Polestar nå tar en annen retning enn Volvo, som det har vært lett å sammenlikne dem med. Det første tegnet på dette kom med Polestar 4, som straks er klar for levering. 

Utfra ytelser, biltype og konstruksjon er det grunn til å tro at Polestar 5 og 6 er biler som vil ligge i ganske høyt prissjikt.