FORLENGET GARANTI: Paulius Nosokas har opplevd store vansker med å få bruke den forlengede garantien på sin Tesla Model X.Foto: PRIVAT
Paulius har forlenget garanti:
– Garantien har svært begrenset verdi
Mange bileiere vurderer å kjøpe forlenget garanti når nybilgarantien utløper. Men både Forbrukerrådet og NAF fraråder å betale titusenvis av kroner for slike garantier.
– Tilleggsgarantien til Tesla har svært begrenset dekning
og en svært begrenset verdi, sier Thomas Iversen, forbrukerjurist i
Forbrukerrådet.
Han og senioradvokat Vigdis Svennungsen i NAF har gått
gjennom Teslas forlengede garanti, og er klare i sin dom:
– Garantien har svært mange unntak, og det er svært
vanskelig å se hva som faktisk dekkes, sier Svennungsen.
På generelt grunnlag fraråder de kjøp av
tilleggsgarantier, som tilbys både av Tesla og mange andre.
30 dagers frist
Paulius Nosokas på Stjørdal i
Trøndelag har en forlenget garanti på sin drøyt fem år gamle Tesla Model X. Da
han fikk problemer med dørene og vinduer som fryser fast i kulda, fikk han
oppleve i praksis hvor komplisert det er å bruke garantien.
Første hinder var å få overført garantien til ham, etter
at han nylig kjøpte bilen av første eier, som var den som kjøpte den forlengede
garantien.
Den første eieren, Magnar
Storrøsæter i Trondheim, kjøpte garantien da bilen var fem år. Han forteller
til Motor at han først fikk beskjed om at han ikke kunne overføre garantien til
bilens neste eier.
På det lokale Tesla-verkstedet fikk han imidlertid til
slutt vite at garantien likevel kan overføres, dersom det gjøres innen 30 dager
etter eierskiftet.
Annonse
Avslo
Det viser seg at det er en klar forutsetning at ny eier registreres
innen de 30 dagene. Hvis ikke det gjøres, vil ikke garantien være gyldig.
Nosokas forsto ikke dette, og ba om overføring etter
fristen på 30 dager.
Da fikk han følgende svar i en epost fra
forsikringsselskapet Helvetia, på engelsk:
– Det har gått mer enn 30 dager siden overtakelsen. Overføring
er avslått, skriver forsikringsselskapet i et brev Motor har lest.
Etter mye frem og tilbake ble overføringen til slutt
akseptert likevel.
Da var neste spørsmål om Paulius Nosokas får dekket
utgiftene for utbedring av feilene med dørene og vinduene.
Han er ikke jurist og hadde ingen mulighet til å forstå
teksten i forsikringsavtalen, forteller han. Teksten er skrevet på en teknisk svært
komplisert måte, og oversatt med det som ser ut som Googles
oversettelsesprogram, eller lignende.
Selv ikke erfarne forbrukerjurister forstår vilkårene,
vedgår både Svennungsen i NAF og Iversen i Forbrukerrådet.
Annonse
Rister på hodet
Problemene med dørene og vinduene på Nosokas sin bil ble
kostnadsberegnet til 17.000 kroner. Da Nosokas leverte bilen for reparasjon,
kunne Tesla-verkstedet ikke si om og hva som eventuelt ville bli dekket på
garantien.
Først da han skulle hente bilen, fikk han beskjed om at
han må betale ca. 6500 kroner selv. Resten dekkes på garantien.
Paulius Nosokas er fornøyd med hjelpen han etter hvert
fikk på Tesla-verkstedet. Men han rister på hodet over garantien, og de store
utfordringene med å få brukt den.
– Dette oppleves ikke som en garanti. Den er dessuten utformet
slik at man tror man får noe bedre enn det man får. Den er misvisende, sier han.
Liechtenstein
Mange bilmerker tilbyr forlenget garanti når
nybilgarantien utløper. Tesla Norge tilbyr sin garanti i samarbeid med det
sveitsiske selskapet Helvetia, som har kontoradresse i fyrstedømmet Liechtenstein.
Garantien kjøpes på Teslas sider, og den enkelte får et individuelt
pristilbud når bestemte opplysninger er lagt inn.
Garantien som den forrige eieren til Nosokas sin bil
kjøpte, kostet 25.355 kroner for 36 måneder eller 60.000 kilometer – det som
inntreffer først.
Annonse
Overrasket
Vigdis Svennungsen, senioradvokat i NAF Advokat, har
tråklet seg gjennom garantivilkårene. Hun er overrasket over det hun har lest.
– Vi forventer at slike garantier levert via
merkeforhandler gir bedre dekning enn dette. Såkalte superforsikringer på bil
vil ofte gi en bedre dekning, sier hun.
På generelt grunnlag fraråder både NAF og Forbrukerrådet
forlengede garantier, som denne fra Tesla.
– Det er sjelden vi ser slike garantier gir noen god
verdi. Det er viktig å være obs på at dette er noe helt annet enn en
nybilgaranti.
«Handlinger av Gud»
Tesla/Helvetia om hva som ikke dekkes
Gud
Svennungsen legger også merke til flere formuleringer i
vilkårene som hun synes er pussige.
I den norske oversettelsen står det at forsikringen ikke dekker
«handling fra Gud» og «handlinger av Gud».
«Act of God» er et velkjent begrep i slike sammenhenger på engelsk – men ikke
på norsk.
I vilkårene som første eier Magnar Storrøsæter fikk
utdelt, står det også at garantien er underlagt britisk lov, og at konflikter
skal behandles av britisk rett.
– Det er ikke greit at norske forbrukere må gå til britiske
domstoler, sier Vigdis Svennungsen i NAF.
Annonse
Endrer vilkårene
Motor har stilt en rekke spørsmål til Tesla Norge om
garantien, og kritikken fra NAF og Forbrukerrådet.
Tesla vil ikke å svare på spørsmålene. Men etter det
Motor forstår, har Tesla etter henvendelsen fra Motor valgt å endre punktene om
britisk rett, fordi også de mener det er feil at norske forbrukere skal måtte
forholde seg til et utenlandsk rettssystem.