SKRØT FOR MYE: Nissan Qashqai 2008-modell, her i ny versjon for 14 år siden.

Blank løgn fra forhandler:

– Ikke en ripe. Nye sommer­dekk. Ingen rust. Sjeldent pen ...

– Finere 2008-modell finner du ikke, skrev bruktbilfirmaet. Men det stemte ikke – på langt nær.

Publisert

Rosende omtale av en eldre bruktbil straffer seg. Spesielt når følgende skrives i salgsannonsen til en 11 år gammel bil som har gått hele 186.000 kilometer:

– Meget flott bil. Ikke en ripe. Ingen rust. Nye sommerdekk. Sjeldent pen. Finere 2008-modell finner du ikke.

Dette skrev bruktbilforhandleren på Vestlandet da han solgte den da 11 år gamle Nissan Qashqaien til en mann fra Drammen for 43.000 kroner.

Punkterte dekk

Bilen ble kjøpt usett. Men da kjøperen fikk tatt bilen nærmere i øyesyn, og fikk gjennomført en NAF-test, viste det seg at selger hadde vært for raus med superlativene.

Sommerdekkene var ikke nye. To av dem var også punktert. Bilen hadde flere riper, og det ble funnet rust.

Utbedring av de fleste feilene fra den utførte NAF-testen ville koste 58.000 kroner, som altså er 15.000 kroner mer enn det kjøperen betalte for bilen.

Fullt medhold

Bruktbilforhandleren aksepterte ikke klagen fra kunden, og prøvde i stedet å få ham til å klage til tidligere eier, og også til verkstedet som utførte EU-kontroll ett år tidligere.

Men det nektet kjøperen. Og nå har han fått fullt medhold i Forbrukerklageutvalget, som behandler konflikter etter bruktbilhandel.

– Kunden hadde rimelig grunn til å forvente bedre kvalitet og holdbarhet enn normalt, siden det ble gitt meget positive opplysninger om bilen i salgsannonsen, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.

De har vedtatt at kunden får heve kjøpet. Det innebærer at bilen kan leveres tilbake til forhandleren, og kunden skal få tilbake kjøpesummen.