– Det er merkelig og litt useriøst at en stor forhandler
har dette i kontrakten sin, sier Vigdis Svennungsen, senioradvokat i NAF
Advokat.
Men campingvognforhandleren Tellus fastholder at de med
loven i hånd kan kreve at en kunde må kjøpe tilbake et produkt på denne måten.
Advokaten til Tellus mener praksisen er i tråd med forbrukerkjøpsloven.
Motor
skrev tidligere i vår om Caroline Sørum og Paal Erik Ystenes fra Vigra
utenfor Ålesund, som fikk heve kjøpet av en ny campingvogn, etter at det ble
avdekket flere feil på den. Men en av landets største campingvogn- og
bobilforhandlere, Tellus, hadde altså et uvanlig krav for å gå med på heving av
kjøpet.
NY VOGN: Kravet kom da samboerparet ville heve kjøpet av denne vognen.Foto: PRIVAT
– Krevde
I kontrakten forhandleren har med kundene sine, står det
følgende:
«Ved heving av kjøp av nytt kjøretøy/salgsobjekt,
plikter kjøper å ta tilbake innbytteobjekt så lenge den ikke er avhendet
videre».
– De krevde at vi skulle ta tilbake igjen innbyttevognen,
selv om den hadde hatt andre eiere i mellomtiden, forteller Caroline Sørum.
Etter at Sørum og samboeren hennes kjøpte ny vogn, solgte
forhandleren innbyttevognen deres videre til en ny kunde. Men denne kunden fikk
litt senere omgjøre kjøpet, på grunn av problemer med vognen.
Da Sørum og
samboeren også fikk heve kjøpet av sin vogn, krevde forhandleren at Sørum og
samboeren skulle ta tilbake sin gamle vogn.
Annonse
Stor kjede
– Det står jo i kontrakten vi har med dem, at de kan kreve
dette. Men vi skjønte selv at det ikke kunne være lov. Det var ganske
frustrerende og irriterende, sier Caroline Sørum.
Tellus er en kjede bestående av til dels store
campingvogn- og bobilforhandlere. Kjeden ble etablert i 2021. Administrerende
direktør Paal Jahrmann bekrefter punktet i kontraktene om at kundene må ta
tilbake innbyttekjøretøy.
– Ved heving har vi et ønske om å heve hele handelen,
både kjøpet og innbyttet, og ikke bare halve handelen. Vi har åpenbart et ønske
om å se helhetlig på en handel, sier han.
Forhandlerens advokat, Eirik Svingen Bjørgo hos
Advokatfirmaet Strand, hevder at praksisen er i tråd med forbrukerkjøpsloven.
– I de tilfeller et kjøp blir hevet, er utgangspunktet at
hele handelen heves, det vil si både kjøpet av innbytteobjektet og salget av
den nye enheten.
– Ja, det er ovennevnte som er utgangspunktet i loven,
ifølge Bjørgo.
Annonse
– Uavhengige kjøp
Motor har spurt både Norges Bilbransjeforbund og Norges
Caravanbransjeforbund om praksisen. Ingen av dem vil svare. Bilbransjeforbundet
viser til at de har få medlemsbedrifter i bobil- og caravanbransjen.
Caravanbransjeforbundet viser til at de aldri går inn i konfliktsaker mellom
medlemsbedrifter og deres kunder.
NAF svarer imidlertid.
NAF viser til paragraf 49 i forbrukerkjøpsloven, og er
soleklare på at Innbytte og kjøp av i dette tilfellet en campingvogn må anses
som to uavhengige kjøp, og at innbyttegjenstanden ikke kan være en del av et
hevingsoppgjør.
– Tellus kan ikke kreve at kjøperne tar tilbake sin gamle
vogn, sier senioradvokat Vigdis Svennungsen i NAF Advokat.
Den erfarne advokaten har ikke sett kontrakter med slike
forutsetninger tidligere.
– Hvorfor gjør de dette?
– Det er vel for å heve terskelen for å kreve heving.
– Måtte kontakte
Caroline Sørum og samboeren Paal Erik Ystenes forteller
at de måtte argumentere lenge mot forhandleren.
– Det tok ganske lang tid før de ga opp ideen om
tilbakekjøp. Saksbehandleren i Forbrukertilsynet måtte til slutt ta kontakt med
forhandleren og advokaten deres for å fortelle at de ikke har rett til å kreve
at vi tar tilbake vår gamle vogn.
For samboerparet endte konflikten med forhandleren med at
de fikk medhold i Forbrukerklageutvalget i at kjøpet skal heves, og at de skal
få tilbake pengene sine – uten at den gamle vognen er en del av
hevingsoppgjøret.
● Vigdis Svennungsen er ansatt i Norges Automobil-Forbund (NAF). NAF er Motors eier og utgiver. Motor har full redaksjonell frihet, i tråd med Redaktørplakaten.