KÖLN: Ford startet produksjonen av den elektriske Explorer-modellen i fabrikken i Köln i 2023, den solgte bare i drøyt 17.000 eksemplarer i Europa i fjor.
Foto: FORD
Stor gjeld:
Fords fagforening frykter konkurs
Den europeiske avdelingen til Ford har stor gjeld, og framtiden er usikker etter at moderselskapet ikke lenger dekker framtidige tap.
Fagforeningsledere ved Fords virksomhet i Tyskland frykter at det er en økt risiko for konkurs for bilprodusentens europeiske operasjoner.
Dette til tross for en kontantinnsprøytning på 51 milliarder kroner fra eierselskapet i USA. melder Automotive News.
Den nye finansieringsforpliktelsen erstatter en avtale om at eventuelle tap ved Fords tyske datterselskap, Ford-Werke, skulle dekkes av morselskapet i USA. En avtale som har vært på plass siden 2006.
Les alle Motors biltester:
Ikke garantist
Ford-Werke driver bilprodusentens europeiske personbilvirksomhet og produksjonsoperasjoner i Tyskland og Spania.
Dette betyr i praksis at moderselskapet ikke lenger er garantister for den tyske avdelingen.
– I prinsippet er det nå mulig at det tyske datterselskapet kan gå konkurs om noen år hvis situasjonen ikke forbedrer seg. Moren har alltid vært der for datteren i bakgrunnen, men det er over nå, sier Benjamin Gruschka, leder for fagforeningen i Ford-Werke.
Ford-Werke har tapt penger på grunn av høye kostnader og svak etterspørsel. Virksomheten har rundt 100 milliarder kroner i gjeld, ifølge kilder som Automotive News har snakket med.
Svakt salg
Hvis Fords salg av personbiler i Europa forblir svakt, det sank med 17 prosent i fjor, er det sannsynlig at dette underskuddet vil øke. Noe som legger ytterligere press på fagforeningene, for å godta mer kostnadsbesparelser.
Fords ledelse sier at endringen for Ford-Werke er i samsvar med andre Ford-datterselskaper verden over.
Ford la for fire år siden fram planer om å omstrukturere sin europeiske virksomhet og gå over til så å si kun elektriske kjøretøy innen slutten av dette tiåret.
Ford sa i fjor at de ville kutte 4000 stillinger i Europa, som kommer i tillegg til 3800 jobber som ble kuttet i 2023.
Bilprodusenten gjennomførte de fleste av disse reduksjonene i Tyskland, hvor Ford blant annet faser ut fabrikken i Saarlouis.
Har du lest disse sakene fra Motor?