MER AV DETTE? En bøling Ford Mustang Mach-E på havna i Drammen.

Ford krangler om elbilene:

– De ber til Gud om å få fortsette med det gamle

Ford taper over en million kroner på hver elbil de lager og vil forlenge produksjonen av fossilbiler. – Det kan bare rettferdiggjøres hvis man ikke har en strategi, sier Ford-sjef.

Publisert Sist oppdatert

Den amerikanske bilgiganten sliter med elbilskiftet og taper på salg og fortjeneste.

Få steder kommer problemene tydeligere til syne enn i Tyskland, der den nye elbil-basen i Köln skulle spinne Ford til tetsjiktet av kontinentets elbilprodusenter.

I stedet er det dårlig salg og nedbemanning. Elbilsjefen Martin Sander har for lengst meldt overgang til Volkswagen, og selskapet er blant dem som mest høylydt har tatt til orde for å bremse utfasingen av fossilbiler.

Skivebom

En slik holdning er så gal som den kan bli, mener en av nestorene i Fords tyske virksomhet, Gunnar Herrmann. Han ledet Ford Tyskland i en årrekke og er fortsatt i bedriftsstyret.

– Hvis du tror på velstand, vekst og fremtid, da lar du la målene være som de er! Krav om å forsinke utfasingen av fossilbilene kan bare rettferdig­gjøres med at du ikke har noen strategi i det hele tatt, eller at du ber til Gud om at du kan få fortsette med det gamle, sier Herrmann i et intervju.

Salget av elbiler falt med over 16 prosent i Tyskland i første halvår, og konkurransen fra kinesiske produsenter skjerpes for hver dag som går.

Visjoner, danke

Vel hundre år etter at hans egen arbeidsgiver ekspanderte til Europa med nye produksjonsmetoder og prisgunstige bilmodeller, er kinesiske merker på samme reise.

Det får Herrmann til å etterlyse visjonære ledere som kan møte konkurransen.

– Slutt med denne evinnelige diskusjonen og få fart på den overgangen alle vet kommer. Hvis vi virkelig vil sette dagens produksjonsanlegg i fare, er det bare å fortsette som nå og stanse utviklingen. Da vil morgendagens biler komme fra Kina. Den som klamrer seg til gammeldags teknologi risikerer å tape alt, sier Herrmann.