Ford ser seg nødt til å endre på sin elbilstrategi. Årsaken er at høy pris er den største barrieren for å få kjøperne fra fossile til elektriske biler, ifølge konsernsjef Jim Farley.
Til Automotive
News sier Farley at de har satt sammen en liten gruppe som skal jobbe med
dette, ledet av Alan Clarke, som kom til Ford for to år siden etter å ha vært
med på å utvikle Tesla i 12 år.
Den nye plattformen
skal brukes på «flere typer kjøretøy», og de skal generere profitt.
Tesla og Kina er utfordringen
- Vi
er ikke i nærheten av vårt inntjeningspotensial. Alle våre elbil-team er
ekstremt opptatt av kostnader og effektivitet, dette fordi den virkelige
utfordringen kommer til å bli rimelige Tesla-modeller og kinesiske elbiler, sier Farley.
Problemet
til Ford så langt har vært de selger elbilene med tap.
Elbilsatsingen gikk 4,7
milliarder dollar (tilsvarende 49,7 milliarder kroner) i minus i 2023, og
forventningene i år er enda verre, med opp mot 5,5 milliarder dollar (58 milliarder
kroner) i tap.
Ifølge
Automotive News betyr dette at Ford taper 28.000 dollar, 297.000 kroner, på
hver eneste elbil de selger, noe som ikke er «bærekraftig.»
Et av tiltakene
blir å skalere ned elbilproduksjonen, men samtidig oppjustere
fossilbilproduksjonen som de tjener penger på, for å sikre framtidig vekst.
I desember
halverte Ford produksjonen av elektriske F-150 Lightning, mens de økte den for
Bronco og Ranger, begge går på bensin, som de tjener gode penger på.
Annonse
Hybridbiler
Også
hybridmodellene gir penger i kassa, og Ford forventer en salgsvekst på 40
prosent i år for disse bilene.
- Fords
fortjeneste henger i en tynn tråd fordi overgangen til elbiler tar lengre tid
enn de forventet. Vårt scenario er at elbilsalget vil vokse ni prosent i år,
etter at det samlet sett har vokst 65 prosent de foregående tre årene, sier to analytikere
til Automotive News.
Samtidig planlegger Ford flere elbillanseringer i 2024.
Ny elbil
Til sommeren kommer Explorer, en SUV som er basert på Volkswagens MEB-plattform, det vil si at bilen er en mellomstor SUV, trolig med spesifikasjoner som man kjenner igjen fra Volkswagen ID.4.
Mot slutten av året er det klart for to modeller til. En de sier er «en ny helelektrisk sportslig crossover» og en elektrisk Puma.
I tillegg meldes det om nye versjoner av E-Tourneo Courier og E-Tourneo Custom.