KÖLN: Fords senter for elbiler åpnet sommeren 2023 i Køln.

Negativ utvikling:

Ford med «nødhjelp» til Europa-virksomheten

Ford sliter i Europa, og nå bruker moderselskapet mange titalls milliarder kroner på å motvirke den negative trenden. 

Publisert

Den amerikanske bilprodusenten Ford spytter inn 4,4 milliarder euro, tilsvarende 51 milliarder kroner, i sine europeiske operasjoner, først og fremst Ford-Werke Tyskland, for få fart på sakene i anleggene, melder Automotive News.

– Ved å rekapitalisere våre tyske operasjoner støtter vi transformasjonen av vår virksomhet i Europa og styrker vår evne til å konkurrere med en ny produktportefølje, sier John Lawler, visesjef i Ford Motor Company.

Kutte kostnader

Investeringen i Europa inkluderer en kapitalinnsprøytning for å håndtere overbelåning hos Ford-Werke og gi finansiering til en flerårig forretningsplan.

I tillegg er målet at anleggene skal bli billigere i drift.

– For å bygge en bærekraftig virksomhet i Europa, må vi også fortsette å forenkle vår styring, redusere kostnader og drive effektivisering.

Lawler oppfordrer også europeiske beslutningstakere til å etablere en klar agenda for å fremme elektriske kjøretøy og justere utslippsmålene i tråd med forbrukernes etterspørsel.

Salget stuper

Ford har tapt store summer i forbindelse med det elektriske skiftet, som blant annet har medført nedbemanning i det som skulle være elbil-motoren deres i Europa, anlegget i Köln.

I fjor kuttet de i tillegg ledergruppen i Europa fra ni til fire mennesker.

Bilorganisasjonens ACEA tall fra 2024 viser at Fords salg i EU, EFTA og Storbritannia samlet endte på 426.307 biler, noe som var hele 17 prosent under 2023.

Resultatet var like nedslående i Norge i 2024, med 3545 registrerte nybiler. Det var 21 prosent under 2023, viser statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken. Det gjorde at Ford kun var på 12. plass blant bilmerkene i Norge. 

Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt: