Flere av Fords modeller har de siste årene hatt tildels alvorlige kvalitetsproblemer. Blant annet har risikoen for både brann og udetonerte kollisjonsputer endt i tilbakekallinger av ulike modeller.
Den splitter nye elektriske pickupen F-150 Lightning, som Motor fikk gleden av å prøvekjøre i Norge tidligere i høst (les mer her), er allerede tilbakekalt for første gang, på grunn av en upålitelig dekktrykksovervåker.
Kontroll av tak
På det norske markedet har eiere av Mustang Mach-E blant annet fått innkallinger til rekalibrering av antiskrensprogrammet og kontroll av festene til frontrute og panoramatak.
Vi Bilägere refererer til avisen Detroit Free Press, som har intervjuet blant andre John McElroy – journalist og gründer av webcasten «Autoline Daily», og programleder for «Autoline this Week».
– Ford er dårligst i bransjen når det gjelder tilbakekallinger og garantiarbeid, sier McElroy.
Ford-sjef Jim Farley har tidligere innrømmet at kvalitetsproblemene koster konsernet så mye penger og ressurser at det hemmer den videre utviklingen.
Annonse
– Ikke fornøyd
I forbindelse med at Fords kvalitetssjef gjennom 30 år, Stuart Rowley, nå går av med pensjon, opplyser Farley at kvalitetsproblematikken nå har fått høyeste prioritet.
– Vi er slett ikke fornøyde, og jobben med tilbakekallinger og kundetilfredshet må raskt akselerere, sier han til avisen.
Det varsles større endringer på personalsiden og utviklingsprosessene.
Analytikeren Joe McCabe sier til Detroit Free Press at bilprodusentene stresser med å få modellene ut på markedet, og at de ikke testes godt nok i forkant. Han får støtte av kollegaen Jerry Decker.
– Jeg tror en stor del av problemet er at de eldre og erfarne ingeniørene erstattes av yngre. Nå gjør de yngre samme feil som de eldre gjorde da de var unge. Hvordan i all verden er det mulig ikke å finne ut av hvorfor noen biler begynner å brenne, spør Decker.