KJØRER SELV: Har du en Ford med BlueCruise-funksjon kan du nå kjøre gjennom Europa uten å holde i rattet eller ha føttene på pedalene, men du må bo i riktig land.

Ford først ute:

Godkjent for «handsfree-kjøring» i Sverige – og Europa

Nå kan EU-brukere av Fords BlueCruise-system kjøre uten hendene på rattet fra Sverige til Italia, her til lands må vi foreløpig vente.

Publisert

Fords kjøreassistentsystem BlueCruise er godkjent av EU-kommisjonen for bruk på utvalgte veier i Europa, blant annet i Sverige. Til sammen med en distanse på 133.000 kilometer.

Disse strekningene er kalt «Blue Zones», og skal gjøre det mulig for brukerne å reise gjennom flere land med funksjonen aktivisert.

Ford sier man for eksempel kan dra fra Sverige til Italia, en strekning på nær 3000 kilometer uten å ha hendene på rattet.

Assistentsystemet er på nivå 2, hvilket betyr at bilen selv kan gasse, bremse og styre på egenhånd. BlueCruise holder også styr på kjørefeltplassering

Enkelt

I 2023 ble BlueCruise det første systemet av sitt slag til å få godkjenning da det ble lansert i Storbritannia, og det ble det første avanserte førerassistansesystemet som leverer ekte håndfri kjøring i motorveihastigheter i Europa. I Spania var Ford også den første bilprodusenten som ga kundene muligheten til å kjøre uten å ha hendene på rattet på motorvei.

NIVÅ: BlueCruise er på selvkjøringsnivå 2, men med noen ekstra funksjoner.

– Vi tror at BlueCruise kan gjøre motorveikjøring enklere og morsommere, enten du befinner deg i køtrafikk eller på en lang biltur, og med denne nye beslutningen vil det gjøre det mulig for oss å tilby enda flere kunder tilgang til BlueCruise over hele Europa, sier Ashley Lambrix, sjef for BlueCruise i Ford.

Bilen følger med

Systemet sikrer også avstanden til forankjørende kjøretøy ved å overvåke veimerkinger, fartsgrenser og endrede trafikkforhold. Det kan justere fra motorveihastigheter helt ned til full stopp i trafikkork. Ford sier førere som bruker BlueCruise i Blue Zones, kan kjøre uten hendene på rattet, så lenge de fortsetter å være oppmerksomme på veien foran seg.

For å sikre at sjåføren faktisk følger med når hendene ikke er på rattet, har bilene et kamera som er rettet mot føreren. Det registrerer hodeposisjonen og blikket, også hvis personen har på solbriller.

MÅ VENTE: Nordmenn må vente på at systemet blir godkjent for bruk i Norge og av norske biler.

I og med at Norge ikke er en del EU, er det ingen Blue Zones her til lands.

KARTET: Her ser Ford for seg BlueCruise-muligheter, i hvert fall på sikt. Mannen er Pradeep Nold, Fords sjefingeniør for Bluecruise i Europa.

– Norge har ingen stemmerett i EUs tekniske komite for kjøretøy – kun en observatør-rolle – og følger en egen implementeringsprosess for EØS-landene som starter etter at den europeiske godkjenningen ble publisert. Vi er i dialog med Statens Vegvesen om denne implementeringsprosessen, og frem til en særnorsk godkjenning er på plass vil ikke BlueCruise aktiveres for norske Mustang Mach-E eiere, sier Anne Sønsteby, informasjonsdirektør hos den norske importøren.

Én forutsetning

Sønsteby sier Mustang Mach-E allerede er klargjort for BlueCruise fra modellår 2023, og at de planlegger å rulle ut riktig software til de aller fleste øvrige Mustang Mach-E i Norge via en trådløs oppdatering etter at en eventuell norsk godkjenning er gjennomført. 

Hun sier den eneste forutsetningen for å motta BlueCruise software er at bilen opprinnelig er spesifisert med nødvendig hardware. Som er det førervendte kameraet bak rattstammen.

Det skal være mer enn 420.000 Ford- og Lincoln-kjøretøy med BlueCruise på veien globalt, ifølge Ford, som har kjørt over 342 millioner kilometer mens sjåførene ikke har holdt i rattet.