Utnyttbar batterikapasitet økes på biler produsert på modell-år 2022, som startet produksjonen 28 november.
Modellår 2021 får også denne oppgraderingen gjennom OTA-oppdatering (fra 68–70kWt på Standard Range-batteriet, 88–91kWt på Long Range- batteriet)
Overraskende
I sommer sa Fords sjefsingeniør Donna Dickson i et intervju med Sandy Munro – en legendarisk bilekspert med fartstid i blant annet Ford – at det ville komme rekkeviddeforbedringer hvert år framover.
Det skulle også være mulig for eldre Mustanger å få disse oppgraderingene trådløst. Senere ble disse opplysningene bekreftet av Ford i Norge.
De refererte til kommunikasjonssjefen for elbilsatsingen til Ford, Hannah Ooms, som opplyste at «2021 Mustang Mach-E ikke vil motta de samme forbedringene i batterikapasitet eller rekkevidde som 2022-modeller.»
Informasjonsdirektøren i Ford i Norge, Anne Sønsteby, vil gjerne fjerne alt som kan snubles i innen hovmesteren entrer scenen, og fastslår at modellår 2021 av Mustang Mach-E får den samme trådløse oppdateringen av utnyttbar batterikapasitet som 2022-modellene, som startet produksjonen 28 november.
Det betyr at batterikapasiteten økes fra 68 til 70 kWt for Standard Range-batteriet, og fra 88 til 91 kWt for Long Range.
Lengre levetid
Endringene handler i praksis om å redusere avstanden mellom batteriets brutto og nettokapasitet.
Denne differansen kan være på nærmere 10 prosent, og utgjør en buffer som sørger for at batteriet aldri lades helt ut eller helt opp – og dermed får lenger levetid.
Endringene vil trolig gi rundt 15 kilometer bedre rekkevidde og en ladehastighet som holder seg lenger på et høyere nivå når batteriet nærmer seg fulladet.