– Det er et grunnleggende prinsipp at næringsdrivende som selger varer eller tjenester, skal informere om prisene sine, slik at prisene lett kan sees av forbrukerne. Dette gjelder også for lading, sier Bjønnes til Motor.
Det innebærer at det må opplyses om pris på ladestedet for at det skal være i tråd med markedsføringsloven.
– Forbrukerne skal enkelt kunne sammenligne priser, sier Bjønnes.
Annonse
Høringsrunde
Han mener det er ekstra viktig når det avkreves svært høye priser, som Jan Andreassen opplevde.
– Et høyt timegebyr som gjør at prisen blir mye høyere enn forventet, kan være avgjørende for hvor forbrukeren velger å lade, og hvilken type lader som velges.
Forbrukertilsynet vil nå spille inn disse synspunktene til regjeringen i forbindelse med en høringsrunde om lading av elbiler.
NAF glade
NAF er svært glade for at Forbrukertilsynet krever bedre prisinformasjon på ladestolper og ladestasjoner.
– Dette har vi etterlyst på all offentlig lading. Det må komme tydelig frem hva det koster, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.
NAF er også glade for at det nå går mot kun betaling for selve strømmen, og ikke betaling også for ladetiden.
– Det vil gjøre det enklere både å opplyse om pris, og ikke minst enklere for forbrukerne å vite hva de faktisk skal betale, sier Sødal, og legger til:
– Når det er sånne ekstratillegg som Hyundai-eieren opplever, må det opplyses om. Da kunne han valgt å ikke bruke Hyundai-appen og fått ladeprisen andre får.