NY BIL? Nybilprisene tar en større andel av lønna enn før, fastslår tysk bilistorganisasjon.
Arkivfoto
Protesterer mot høye småbilpriser:
«For mange forbrukere er det nesten umulig å kjøpe en ny bil»
Småbilene er inngangsbillletten til nybilmarkedet for mange av oss. Nå slår Europas største bilistorganisasjon alarm om dyre biler og få modeller.
ADAC, som er den tyske søsterorganisasjonen til NAF, har gransket priser og modellutvalg innenfor småbilmarkedet i Tyskland. Og liker ikke det de har funnet:
- En liten bensin- eller dieselbil kostet i gjennomsnitt 13.041 euro i 2014. Nå, 10 år senere, er snittprisen på 22.591 euro. Økningen er på 73 prosent i perioden.
Mens en forbruker måtte betale 60 prosent av en gjennomsnittlig årslønn for å kjøpe ny bil i 2014, vil hen nå måtte betale 78 prosent av en årslønn for en ny småbil.
– For mange forbrukere er det nesten umulig å kjøpe en ny bil, og dette gjelder spesielt fordi små biler forsvinner fra markedet eller har blitt uforholdsmessig dyre. Overgangen til en miljøvennlig elbil blir enda vanskeligere av det begrensede tilbudet og de enda høyere prisene, sier ADACs tekniske president Karsten Schulze.
I Tyskland koster de små elbilene i snitt ca 75.000 kroner mer enn bensin- og dieselmodellene.
Ulikt Norge
Forholdene i småbilmarkedet er vanskelig å sammenlikne direkte mellom Tyskland og Norge – av flere grunner.
For det første har nordmenn alltid kjøpt småbiler relativt sjeldnere enn befolkningen på kontinentet, dernest har god kjøpekraft ført til at nordmenn oftere velger dyrere biler.
I tillegg har det høye norske avgiftsnivået gjort det vanskelige å måle norske bilkjøp-vaner mot utenlandske, når pris er den sammenliknende faktoren.
Færre modeller
Men en ting ved ADACs funn gjelder både i Tyskland og Norge:
Modellutvalget i småbilsegmentet blir stadig dårligere.
Mens kundene i 2014 fortsatt hadde valget mellom 80 små biler med forbrenningsmotorer, er det i dag 55 modeller, rundt en tredjedel mindre.
På den annen side har det kommet nye små elbilmodeller. I det tyske markedet er økningen fra åtte til 22, noe som samlet betyr at det er 13 prosent færre småbilmodeller å velge blant for tyske kjøpere.
Flere forbrukersaker på Motor.no: