Skadetall:
Flertallet av bulker er på denne siden
Skjønner du hvorfor?
Høyre side skades oftere enn venstre. Det skal vi komme tilbake til.
Men for ordens skyld: Aller flest smeller kommer likevel foran og bak – i den rekkefølgen.
Det viser skadestatistikk fra forsikringsselskapet If, som har analysert innmeldte kollisjonsskader fra 2021 og de tre første kvartalene av 2022.
1001-1002 ...
If peker på avstand til bilen foran som hovedårsak til at det er fronten som bulkes hyppigst:
– På kjøreskolen lærer vi å telle sakte inni oss – «1001-1002-1003» – for å ha tid til å reagere og bremse. Dessverre kan det se ut som dette rådet blir litt glemt etter hvert, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If en pressemelding.
Totaltallene for registreringen «påkjørt bakfra» hos bransjeorganisasjonen Finans Norge ser slik ut:
- 2021 – 35.883 skadetilfeller
- 2022, tre første kvartaler – 28.260 skadetilfeller.
Derfor kan det ligge an til en liten økning i 2022.
Har du lest disse sakene?
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
-
10-punktsjekken med Bjarne Brøndbo:
Rai-rai, her blir det brukt!
-
Benny svarer leserne:
– Kan jeg få bot for manglende refleksvest i bilen?
Vikeplikt
If sier ingenting om hvorfor det er forskjell på foran og bak. Handler det kun om påkjørsel bakfra, kan man jo tenke at det er rart at fronten får 20 prosent flere skader, slik If melder. Kanskje er det tilhengerkuler som «redder» bakre støtfanger.
Men hvorfor rammes høyre side oftest? If har klare meninger om dette, også – og igjen handler det om trafikkregler.
– Disse skadene kommer gjerne når føreren ikke overholder den såkalte høyreregelen, altså alminnelig vikeplikt for bilen som kjører ut i veien fra sideveien til høyre, sier Clementz.
Det er hele 20–25 prosent flere skader på høyre side, ifølge If. Noe av dette kan skyldes det kommunikasjonssjefen kaller «uformelle forkjørsveier», der mange tar det for gitt at andre vil vike.
– Ved en forsikringsskade hjelper det dessverre lite å skylde på at «alle andre kjører jo sånn», sier han.
Her er rekkefølgen:
1. Støtfanger foran, 2. støtfanger bak, 3. høyre skjerm foran, 4. venstre skjerm foran, 5. høyre dør foran, 6. venstre dør foran, 7. høyre dør bak, 8. høyre skjerm bak, 9. grill og 10. venstre hovedlykt.
Mest lest på Motor.no:
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Jukset med utslippet:
Tuningfirma får over 30 mill. i bot
-
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
-
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
-
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
-
Quiz:
Kjenner du disse bilene fra norske p-plasser?
-
10-punktsjekken med Martin Schanche:
– Er du snill og grei mot bilen, er bilen snill og grei tilbake
-
Til sak mot If forsikring:
Krever 8,2 millioner for vraket Porsche
-
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
-
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri
-
Selger mer ... likevel:
Hvorfor var det plutselig tomt for 98 oktan?
-
Quiz:
Kan du noe om disse bilene fra 1979 til 1984?