HANDELSKRIG? Det er nærmer seg avgjørelse for om EU vil øke straffetollen på kinesiske biler.

EU stemmer fredag:

Tror minstepriser kan avverge straffetoll

Fleksible minstepriser og kvotebestemte salgsvolum kan være grep som sørger for at kinesiske elbiler ikke får forhøyet straffetoll i EU-området.

Publisert Sist oppdatert

Forhandlinger har pågått mellom kinesiske myndigheter og EU-representanter de siste ukene, i forkant av EUs varslede avstemning over straffetollen kommende fredag. Saken har blitt utsatt i EU-systemet i påvente av disse forhandlingene.

De store bilnasjonene i Europa er delt i spørsmålet:

Spania og Tyskland er mot straffetoll, Italia og Frankrike er tilhengere av slike tiltak, men for EU-området samlet er det høyst trolig et flertall for å heve straffetollen fra dagens nivå på 10 prosent – og opp ytterligere 38 prosent på det meste.

– Jeg er ingen tilhenger av slike avgifter, fordi de sannsynligvis vil føre til mottiltak som kanskje fører oss til en handelskrig, sier Tysklands finansminister Robert Habeck.

Men i løpet av forhandlingene har et forslag om en fleksibel minstepris, i kombinasjon med kvoter på salgsvolum, kommet på bordet, skriver Automotive News. Det kan være et virkemiddel som reduserer effekten av de rause, statlige subsidiene som gjør kinesiske biler så mye billigere enn europeiske.

PS: Kinesiske elbiler vil uansett ikke få straffetoll til Norge.