MOT KONKURS: Henrik Fisker ser ikke ut til å lykkes med elbilselskapet som bærer hans navn.

Redusert godtgjørelse:

Fisker-sjefens nye lønn:
1 dollar

Mens bilmerket Fisker sjonglerer på kanten av avgrunnen, har selskapets sjef og gründer, Henrik Fisker, justert ned egen lønn. Den nye godtgjørelsen er på 1 dollar.

Publisert

Det er strengt tatt en ikonisk lønnsgodtgjørelse i amerikansk bilindustri:

Lee Iacocca nøyde seg med samme lønn da han tok over i konkurstruede Chrysler i september 1979, men det ble en høyst midlertidig ordning. To år senere var Chrysler reddet – og Iacocca en av USAs beste betalte forretningsmenn.

Slik går det ikke med Fisker Inc.

Selskapet er nå under konkursbeskyttelse i USA, mens merket er slått konkurs i både Norge og Sverige.

160 kreditorer

Fisker har krav fra sine mer enn 160 kreditorer på rundt 10 milliarder kroner. Blant kreditorene er den østerrikske bilfabrikken Magna Steyr, som bygget Fisker-bilene ved sitt anlegg i Graz.

Både Henrik Fisker og hans kone Geeta Gupta-Fisker, som har vært økonomidirektør i selskapet, går ned til samme symbolske lønn, mens konkursprosessen pågår. 

De har jobbet intenst for å redde mest mulig av verdiene i selskapet.

Som del av dette har det vært en plan om å selge restlageret på 3231 biler til et leasingselskap i New York, men nå er det avdekket problemer med en vannpumpe på bilene som gjør at de alle sammen må inn til kontroll og eventuell reparasjon.

PS: Ifølge dokumenter som bostyrer har gjort kjent, hadde Fisker og hans kone en årslønn på 62.400 dollar (ca. 670.000 kroner) i 2022, ved siden av en kontantbonus på 710.000 dollar (vel 7.650.000 kroner). 2023-tallene er ikke offentliggjort.