Store problemer:
Fisker har søkt om konkursbeskyttelse
Det amerikanske bilselskapet Fisker balanserer på kanten av stupet.
Den amerikanske elbilprodusenten Fisker har bedt om konkursbeskyttelse sent mandag, melder Reuters.
Beslutningen skal komme som en følge av et forhandlinger med en annen bilprodusenter strandet, samtidig som selskapet har brent av mye penger på kort tid i forbindelse med leveranser av Ocean-modellen i Europa og USA.
Har du lest disse sakene fra Motor?
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
-
10-punktsjekken med Bjarne Brøndbo:
Rai-rai, her blir det brukt!
-
Benny svarer leserne:
– Kan jeg få bot for manglende refleksvest i bilen?
-
Vi som oppdrar barn med gammal bil:
Babyene som får bil inn med morsmelka
-
Formidlingssalg:
Bilselgeren ba kjøperen undertegne ny kontrakt
-
For deg som har mye penger:
Hva tror du denne Porsche-fargen koster?
I mars hentet selskapet inn rådgivere for å hjelpe til med en restrukturering. Dette innebærer vanligvis en omorganisering av selskapets økonomiske forhold, som kan gjøre selskapet økonomisk bærekraftig igjen. Målet med en slik restrukturering å komme seg gjennom økonomiske utfordringer uten å måtte begjære seg konkurs.
Kapittel 11
På samme tid var de angivelig også i samtaler med en større bilprodusent om et samarbeid, som ikke ble noe av.
Fisker Group Inc har nå bedt om konkursbeskyttelse i Delaware, under det som kalles Kapittel 11. Kapittel 11 i den amerikanske konkursloven tillater reorganisering beskyttet av den av den amerikanske konkursloven.
Les test av Fisker Ocean her: Denne bilen er rett og slett ikke klar
Fisker har oppgitt at deres eiendeler har en verdi på mellom 500 millioner og 1 milliard dollar, med en gjeld på mellom 100 millioner og 500 millioner dollar. Ifølge rettsdokumentene har Fisker et estimert antall kreditorer på mellom 200 og 999.
Langt unna målet
Fisker produserte i overkant av 10.000 biler i 2023, under en fjerdepart av de opprinnelige målene.
Siden introduksjonen i det norske markedet i fjor, er det registrert 403 nye Fisker Ocean i Norge, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.
Reuter trekker fram dårlig tilgang til kapital i en økonomi med høye renter, kostnader knyttet til markedsføring og distribusjon av sine kjøretøy, og lavere enn forventet etterspørsel etter elbiler, som de viktigste årsakene til at Fisker har brukt opp sine kontantreserver.