I juni 2023 leverte Fisker ut de første kundebilene av Ocean. Ikke lenge etter fikk styremedlem i Fisker, Wendy Gruel, sin bil.
Kort tid etter fikk hun ikke start på bilen.
To måneder senere mistet bilen til Geeta Gupta Fisker motorkraft og stoppet under en kjøretur. Hun er ikke bare kona til Fisker-grunnlegger Henrik Fisker, men også selskapets økonomi- og driftssjef. Problemene med bilen kommer fram i dokumenter TechCrunch har fått tak i.
Her sier Fisker at dette var en bil som hadde diverse utstyr for logging av kjøring, som de vanlige bilene ikke har, og at problemene kan knyttes til dette.
I tiden etterpå skal det ha blitt rapportert inn mer enn 100 tilsvarende episoder, der bilene stopper, med ulike Fisker Ocean-modeller.
Selskapet sier til TechCrunch at hendelsene er sjeldne, og at de har løst «så å si alle problemene» med programvareoppdateringer.
Innsyn i dokumentene viser samtidig at det er en rekke andre problemer med bilene.
Kunder skal ha rapportert at bremsene plutselig slutter å virke, problemer oppstår med nøkkelbrikker som gjør at folk enten blir låst ute fra bilen eller ikke kommer seg ut av bilen, andre forteller om sensorer som ikke registrerer at sjåføren har satt seg inn slik at bilen ikke vil starte og at panseret blåser opp i høyere hastigheter.
The National Highway Traffic Safety Administration, trafikksikkerhetsmyndighetene i USA, etterforsker nå bremseproblemene, som Fisker sier de har løst.
Til TechCrunch sier Fisker at løsningen på de andre problemene enten har blitt fikset eller blir fikset i en programvareoppdatering som skal slippes neste uke, kalt «Ocean OS 2.0».
Annonse
Også i Norge
Lanseringen av Fisker Ocean ble i utgangspunktet utsatt på grunn av programvareproblemer, men etter at de begynte å rulle ut bilene i fjor sommer Fisker ha levert 4900 biler ved utgangen av 2023.
316 av disse er levert i Norge, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikkken.
I den norske Facebook-gruppen for Fisker Ocean rapporteres det om de samme feilene som TechCrunch beskriver, pluss en del til.
Som at navigasjonen tror bilen er i et annet land, og overgangen mellom bakluke og tak kan få vanninnslag som fryser og sprekker opp når det blir kaldt.
I tillegg er det mange som klager over at det er vanskelig å få tak i representanter fra Fisker når noe er galt.
Motor har tatt kontakt med den norske avdelingen til Fisker, som henviste til det europeiske hovedkontoret. De har ikke respondert.