Fersk rapport:
Fire ganger høyere bompengeutgifter på 14 år
Bompengekostnaden for en vanlig jobbreise økte fra 4,50 kroner i 2005 til 20 kroner i 2019. Samtidig er det stadig flere som må betale.
Tallene står i en fersk rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI), og det er første gang en slik oversikt er laget i Norge. TØI-forskerne har hovedsakelig sett på byområdene Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger.
Firedoblingen gjelder personer som bruker diesel- eller bensinbiler og kjører den korteste ruten til jobb.
By og land, ikke hand i hand
Ifølge forskerne er det nå også langt flere som må betale bompenger. Andelen husholdninger hvor minst én i jobb eksponeres for bompenger på jobbreiser, har økt fra 28 prosent i 2005 til 44 prosent i 2019, skriver TØI.
Har du lest disse sakene?
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
-
10-punktsjekken med Bjarne Brøndbo:
Rai-rai, her blir det brukt!
-
Benny svarer leserne:
– Kan jeg få bot for manglende refleksvest i bilen?
Utenfor byområdene er det annerledes: Også der er det etablert flere bomstasjoner, men det gjennomsnittlige takstnivået har ikke økt i betydelig grad.
Dette skyldes blant annet at flere av bomstasjonene som tidligere hadde høy takst, er fjernet – fordi veiene er nedbetalt.
– Permanent ekstraskatt
I en pressemelding slår NAF fast at bompengene rammer skjevt, fordi husstander med høy inntekt har mulighet til å slippe billigere unna ved å kjøpe og bruke elbiler.
– Elbilandelen er mye høyere blant de med høy inntekt, og det er disse som får kuttet sine kostnader kraftig. Men ikke alle har denne muligheten, sier NAFs pressesjef Ingunn Handagard.
NAF mener at bompenger er blitt en permanent ekstraskatt, som går mest ut over mange som har lite fra før.
– Det ene prosjektet blir lagt til det andre, i byene blir det stadig dyrere. Systemet med bompenger må fases ut. Vi mener samferdsel må finansieres på samme måte som andre fellesskapsgoder. Vi finansierer ikke bygging av sykehus eller skoler med denne typen avgifter, sier Handagard.