– Tidligere har det vært selgers marked, og vi har til og med hatt en situasjon hvor en kjøper av enkelte helt nye elbilmodeller har kunnet «flippe» disse på Finn for en høyere pris enn hva de betalte ut fra forhandler. Denne tiden er forbi, opplyser Terje Dahlgren i Finn.no i en pressemelding.
Dahlgren, som er leder av Finn motor, ser flere årsaker til endringene:
● Teslas prisendring fra 13. januar i år.
● Den generelle økonomiske situasjonen i Norge og verden, der inflasjon og rentehevinger fører til at potensielle kunder har mindre å rutte med.
● Dahlgren konstaterer også at tilbud og etterspørsel i elbilmarkedet begynner å komme i balanse. Det er altså ikke lenger få biler og mange som vil kjøpe.
I tabellen under ser du hvilken effekt dette har hatt på tempoet i bruktbilsalget på Finn.no:
Tid det tar å få solgt en bruktbil på Finn.no
Biltype
2022
2023
Bensin
37 dager
28 dager
Diesel
29 dager
29 dager
Hybrid
31 dager
42 dager
Elektrisk
12 dager
47 dager
Kilde: Finn.no
Endringen er særlig iøyenfallende for elbiler.
Ikke overraskende er det de billigste bilene som omsettes hurtigst, generelt.
Annonse
Store prisendringer
Finn har også registrert at prisene har endret seg ganske kraftig, som en følge av forholdene nevnt ovenfor.
I den neste tabellen ser du en sammenlikning av prisene i siste kvartal i fjor mot andre kvartal i år.
NB: Dette er ikke gjennomsnittspriser, men medianpriser – altså prisen på bilen som er midt i rekken fra lavest til høyest.
– Vi antar at folk velger rimeligere biler, men vi ser at enkelte brukte elbilmodeller har falt i pris. Bensin- og dieselbiler har utrolig nok hatt en økning i etterspørsel, sier Dahlberg.
Manko på biler?
Finn.no skriver også at akkurat nå, før sommerferien, er det høy aktivitet på nettstedet.
I øyeblikket er det flere biler som markeres solgt, enn som legges ut for salg.
Her er de mest solgte merkene på Finn.no de siste tre månedene: