I mai gikk både Norges Bilbransjeforbund og NAF ut og advarte mot å kjøpe garantien, også på biler hvor nybilgarantien er i ferd med å gå ut. Bilbransjeforbundet sa at garantitilbudet ikke anbefales hverken av bilimportørene eller bilfabrikkene.
Nå sender samme firma, Nordisk Bilgaranti, ut tilbud til eiere også av eldre bruktbiler.
For noen dager siden fikk Else Kristin Mitei og mannen hennes i Måløy på Vestlandet faktura i posten hvor det står at «fabrikkgarantien for din Toyota er utløpt», og at «du kan utvide beskyttelsen din i ytterligere fem år gjennom en ny garanti».
– Men bilen vår er 11 år gammel. Vi kjøpte den da den var fem år gammel, for seks år siden, og nå har den gått 172.000 kilometer, forteller Mitei oppgitt.
Prisen for garanti er 3000 kroner i året, som utgjør 15.000 kroner over fem år, alternativt halvårsgebyr på 1900 kroner eller månedsgebyr på 350 kroner.
Da fakturaen kom i posten tenkte hun og ektemannen først at «oi, dette må vi kanskje fornye».
– Men så tenkte vi oss om. Bilen vår er jo 11 år gammel. Man må være våken, sier hun.
Annonse
Mange henvendelser
Tilbud om fortsatt «fabrikkgaranti» kommer altså ikke fra Toyota, men fra Nordisk Bilgaranti og «Bilbeskyttelse». Else Kristin Mitei er på langt nær den eneste med eldre bruktbil som får tilbudet.
NAF får flere titalls henvendelser i uka fra medlemmer som er usikre på tilbudet de har fått. Mange av dem har biler som er 10–12 år gamle.
– Etter vår vurdering fremstår tilbudet som useriøst og frekt, sier juridisk konsulent Silje Johnsen i NAF, og legger til:
– På generelt grunnlag er vår erfaring at det er mange unntak i slike kjøpegarantier og vanskelig å få noe dekket. Etter vårt syn er dette bortkastede penger. Kast tilbudet i søpla.
– Ingen verdi
– Men kan det rett og slett være lønnsomt for bileiere med så gamle biler å kjøpe en slik garanti? På 10–11 år gamle biler kan jo mye gå galt, i motsetning til på nyere biler.
– Vår erfaring er at unntakene er så mange at det ikke har noen verdi å tegne en slik garanti på en eldre bil.
Eieren av Nordisk Bilgaranti, Dennis Wellerfors, ønsker ikke å stille til intervju med Motor. Gjennom sin sekretær Nora Bjerke svarer han på epost at det ikke er en nybilgaranti de sender tilbud på, men en mekanisk garanti, som gjelder biler med kjørelengde inntil 190.000 kilometer.
Annonse
Vil ikke svare
– NAF sier det er bortkastede penger å kjøpe denne garantien, og oppfordrer bileiere til å kaste tilbudet. Hva er deres kommentar til det?
– NAF bør kontakte oss dersom de har et problem med oss som bedrift. Vi ser frem til å høre fra NAF slik at vi kan komme til enighet, og vise hvilket godt garantiselskap vi faktisk er, skriver Wellerfors.
Han ønsker ikke å svare på spørsmål om hvor mange kunder som har kjøpt garanti av dem.