I USA skal BMW-motorsykkelen ha vært involvert i en alvorlig trafikkulykke, slik at den fikk omfattende skader – og ble kondemnert.
Men det fikk altså ikke en mann i Asker vite da han kjøpte den seks år gamle tunge motorsykkelen av en annen privatperson fra Trøndelag for 150.000 kroner.
Trønderen opplyste derimot i salgskontrakten at motorsykkelen tidligere kun hadde hatt «en liten skade ved tank».
Han fokuserte derimot på at sykkelen har god lyd.
– Det er et helt konge-lydbilde som får deg til å glise fra øre til øre når du gir gass, skrev selgeren i annonsen.
– Billigst mulig
Men da den nye eieren hadde motorsykkelen på kontroll hos et autorisert BMW-verksted, ble det avdekket at sykkelen etter all sannsynlighet var blitt totalskadet i USA, før den ble solgt som et vrak – og deretter bruktimportert til Norge.
Sykkelen med 193 hestekrefter var blitt reparert på billigste måte, med minst mulig bruk av reservedeler. Flere deler som burde vært skiftet, var ikke blitt skiftet. Det autoriserte verkstedet var ikke i tvil om hva de syntes om motorsykkelens tilstand:
– Den er ikke trygg å kjøre med, skrev verkstedet i en uttalelse.
Selgeren av sykkelen, en privatperson i Trøndelag, hevder han ikke visste noe om at motorsykkelen var totalskadet. Han ville ikke godta kjøperens krav om å heve kjøpet. Dermed klaget kjøperen til forbrukermyndighetene.
Forbrukerklageutvalget, som behandler klagesaker blant annet etter motorsykkelkjøp, har vedtatt at kjøpet skal heves. Det innebærer at kjøperen får tilbake hele kjøpesummen på 150.000 kroner, pluss renter på rundt 40.000 kroner.
De mener det er sannsynliggjort at motorsykkelen ble solgt som et vrak i USA.
Forbrukerklageutvalget viser til den store skaden, den mangelfulle gjenoppbyggingen, og manglene som sykkelen fortsatt har, som grunnlag godt nok for å få heve kjøpet.
Kjøretøysregisteret til Statens vegvesen viser at selgeren nå etter vedtaket står som eier av motorsykkelen.