FRA EL TIL BENSIN: Fiat 500e får etter alt å dømme bensinmotor.
Foto: TORUNN GRØNBEKK
Går motsatt vei?
Denne elbilen får antakelig bensinmotor
Nye regler og et trøblete marked kan fremprovosere en uvanlig løsning.
Fra juli blir EUs nye regler for datasikkerhet innført, dette lovverket skal blant annet sørge for at det blir mye vanskeligere å hacke nye biler.
Resultatet er at et knippe modeller ikke kan selges lenger.
Produsenter ser liten gevinst i å oppgradere hele utvalget, og derfor blir noen utgående modeller ofret. Dette gjelder for eksempel bensinvarianten av Porsche Macan.
Fiat har en modell som blir rammet av regelendringen – 500.
Bensinvarianten som er tilgjengelig i dag – her snakker vi altså ikke om 500e – er fra 2007 og litt mindre enn sin elektriske nesten-navnesøster.
Har du lest disse sakene?
Forhører seg om deler
Men heller ikke Fiat ønsker å oppgradere en eldre bil. Samtidig er det nødvendig å ha noe å tilby i småbilsegmentet. Etter alle solemerker, og stikk i strid med sedvane, akter derfor produsenten å lage en hybridversjon av sin elbil 500e, skriver Automotive News.
Nettstedet fanget først opp nyheten via Il Corriere della Sera, men har selv tatt kontakt med underleverandører og fått bekreftet at Fiat har begynt å forhøre seg om de nødvendige bildelene.
Selger for lite
Det er særlig to årsaker til at en slik konvertering er sannsynlig:
● Den elektriske versjonen selger dårligere enn Fiat har håpet, i et europeisk marked der elbiler ofte ikke er et åpenbart alternativ. Bakteppet er dårligere økonomi og færre insentiver.
● Italienske myndigheter og fagforeninger kjemper for å holde landets bilproduksjon oppe. Én million biler per år er det uttalte målet.
Ifølge Automotive News sikter Fiat mot å produsere 175.000 eksemplarer av 500e årlig, hvorav cirka 100.000 med bensinmotor. Tallet for 2023 var 77.260.
Den eldre bensinmodellen 500 forsvinner ikke. Når de nye EU-reglene blir innført, vil produksjonen bli flyttet i Algerie, og hovedmarkedene blir sannsynligvis Midtøsten og Afrika.