TUNGE TIDER: Bilsalget lugger, men toppsjef Petter Hellmann i Møller Mobility Group tjente likevel 10 ganger så mye som statsministeren i 2023.
Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
Bilimportørenes lederlønninger:
Svakt nybilsalg gir ingen smalhans
Nybilsalget falt 27,1 prosent i 2023. Lederlønningene til landets bilimportører klarte seg bedre, viser likningstall Bilnytt har sammenstilt.
Fem av sjefene på inntektstoppen representerer merker som solgte under 100 biler i Norge i fjor.
Øverst på oversikten med importledere og merkesjefer troner Axel Moen Tangen i Tesla Norway med en nettoinntekt på 10.940.913 kroner. Ved siden av konsernsjefene i Møller Mobility Group og Bertel O. Steen er han den eneste i Bil-Norge som hadde åttesifret godtgjørelse i 2023.
Men for konserntoppene Petter Hellmann (Møller) og Harald Frigstad (BOS) byr hverdagen på mer enn å administrere bilsalg. Nettoinntektene deres var på henholdsvis 19.437.065 og 10.878.600 kroner, skriver Bilnytt.
Tett på 10
Hellmanns importhøvding i Møller-systemet, Ulf Tore Hekneby i Harald A. Møller, hadde en nettoinntekt på 9.450.607 kroner.
Tredjemann på bilinntektstoppen er Torje Aleksander Sulland, styremedlem i Sulland-gruppen og med oppstartansvar for Voyah i Norge, med inntekt på 8.026.128.
Deretter følger:
Frank Dunvold, RSA (BYD og Suzuki m.m.), på 5.608.726 kroner.
Thorbjørn Myrhaug, Mercedes-Benz, på 5.400.682 kroner.
Harald Edvardsen-Eibak, Audi, på 4.978.062 kroner.
Også de neste seks på listen hadde nettoinntekt på over fire millioner kroner.
Har du lest disse sakene fra Motor?