TUNGE TIDER: Bilsalget lugger, men toppsjef Petter Hellmann i Møller Mobility Group tjente likevel 10 ganger så mye som statsministeren i 2023.

Bilimportørenes lederlønninger:

Svakt nybilsalg gir ingen smalhans

Nybilsalget falt 27,1 prosent i 2023. Lederlønningene til landets bilimportører klarte seg bedre, viser likningstall Bilnytt har sammenstilt.

Publisert

Fem av sjefene på inntektstoppen representerer merker som solgte under 100 biler i Norge i fjor.

Øverst på oversikten med importledere og merkesjefer troner Axel Moen Tangen i Tesla Norway med en nettoinntekt på 10.940.913 kroner. Ved siden av konsernsjefene i Møller Mobility Group og Bertel O. Steen er han den eneste i Bil-Norge som hadde åttesifret godtgjørelse i 2023.

Men for konserntoppene Petter Hellmann (Møller) og Harald Frigstad (BOS) byr hverdagen på mer enn å administrere bilsalg. Nettoinntektene deres var på henholdsvis 19.437.065 og 10.878.600 kroner, skriver Bilnytt.

Tett på 10

Hellmanns importhøvding i Møller-systemet, Ulf Tore Hekneby i Harald A. Møller, hadde en nettoinntekt på 9.450.607 kroner.

Tredjemann på bilinntektstoppen er Torje Aleksander Sulland, styremedlem i Sulland-gruppen og med oppstartansvar for Voyah i Norge, med inntekt på 8.026.128.

Deretter følger:

Frank Dunvold, RSA (BYD og Suzuki m.m.), på 5.608.726 kroner.

Thorbjørn Myrhaug, Mercedes-Benz, på 5.400.682 kroner.

Harald Edvardsen-Eibak, Audi, på 4.978.062 kroner.

Også de neste seks på listen hadde nettoinntekt på over fire millioner kroner.

Har du lest disse sakene fra Motor?