Selveste veteranen i Formel 1-sirkuset, Fernando Alonso, tilhørte Ferrari-stallen i en årrekke, fra 2010 til 2014. Disse årene kan definitivt betraktes som suksessrike, med to annenplasser, en fjerdeplass og en sjetteplass i sammendragene, samt et anstendig knippe seiere i enkeltløp.
Men Alonso vant sammenlagt to år på rad ikke lenge før, med Renault-laget (i 2005 og 2006), og han hadde antakelig høyere ambisjoner.
Kanskje forbinder han derfor ikke Ferrari med noe positivt. Kanskje det simpelthen ikke passer seg å kjøre denne bilen for en som i dag er knyttet til Aston Martin. Eller kanskje han rett og slett trenger penger?
Ingen vet. Men faktum er uansett at hans Ferrari Enzo er lagt ut for salg.
Prisanslaget fra Monaco Car Auctions: mellom 5.000.000 og 5.500.000 euro. Selv om budene begynner på «bare» 3.000.000 euro.
Med dagens kurs er 5,5 millioner euro noe over 65 millioner norske kroner.
Totalt ble det produsert nøyaktig 400 eksemplarer av Ferrari Enzo, mellom 2002 og 2004.
399 ble solgt til håndplukkede kunder, i praksis personer som allerede eide Ferrarier fra øverste hylle. Den siste ble gitt til Vatikanet, ved daværende pave, som en veldedighetsgest.
Alonsos bil er dermed svært sjelden. At den er eid av nettopp ham, at den har trillet bagatellmessige 4800 kilometer og dessuten nettopp er grundig undersøkt og overhalt, er med på å gjøre bilen ekstra verdifull. Men for en del av de riktig pengesterke er det nok likevel produksjonsnummeret som frister aller mest:
På toppen er nemlig dette «Scocca n.1». Den aller første som ble laget.