STANS: Produksjonen av Fisker Ocean har snart stått stille to måneder.

Mer Ocean-trøbbel:

Fabrikken tror ikke på videre Fisker-produksjon

Magna, som lager Fisker Ocean, taper selv store penger grunnet produksjonspausen til bilen, og har liten tro på at det vil bedre seg med det første.

Publisert Sist oppdatert

Magna International bygger Fisker Ocean på kontrakt, det vil si det gjorde det inntil produksjonen ble satt på pause i midten av mars. I første omgang var det snakk om en pause på seks uker. Under Magnas kvartalspresentasjon nylig kom det fram at det kan være snakk om mer enn som så.

Der sa konsernsjef Swami Kotagiri, gjengitt i Yahoo Finance:

–  Produksjonen av kjøretøyet er for øyeblikket satt på vent. Slik det ser ut i dag, blir det heller ingen framtidig produksjon.

For Magna betyr det at de må nedjustere resultatforventningene, og forventer et inntektstap på 400 millioner dollar som en følge av situasjonen. I tillegg har de varslet om at arbeidsstokken må kuttes med 500 ved fabrikken i Graz, Østerrike.

Enda verre

For Fisker ser enda verre ut.

Årsaken til at produksjonen ble stanset var at Fisker trengte penger, i tillegg til at de satt på et lager av allerede produserte biler. I midten av mars ble det sagt rundt 4700 biler, som i all hovedsak var bygget i 2023. 

Fisker Ocean kom på markedet i fjor, men mange av bilene som ble levert hadde feil. Det kunne virke som de rett og slett var lansert før modellen var helt ferdig (lest test av Fisker Ocean her).

OGSÅ NORGE: Det har gått trått for Fisker siden lanseringen av Ocean i fjor. Heller ikke i Norge har det vært noe særlig futt i salget, i stedet har det vært mye teknisk trøbbel.

For å bøte på et sviktende salg valgte Fisker i vinter å kappe prisen drastisk, først i USA. 

Veiledende pris på Ocean Extreme gikk fra 61.499 dollar til 37.499 dollar, en reduksjon på 39 prosent. De andre utstyrsvariantene ble også satt kraftig ned.

Insideevs melder at dette kun resulterte i et salg på rundt 200 biler og «etterlot eierne som betalte den opprinnelige fulle prisen følelsen av å bli lurt, og det påvirket selskapets image og troverdighet alvorlig.»

Konkursbeskyttelse

I starten av april ble liknende rabatter gitt på lagerbiler i Norge.

For to uker siden meldte Reuters at Fisker kan bli nødt til å søke om konkursbeskyttelse innen 30 dager, hvis selskapet ikke klarer å få nok penger til å møte sine gjeldsforpliktelser. Det kom fram i en melding til myndighetene. Blant annet skal Fisker ha problemer med å håndtere rentene på et obligasjonslån. 

Gründer og sjef Henrik Fisker skal blant annet har lagt ut sitt eget hus i Los Angeles til salgs for 35 millioner dollar, for å få tak i mer cash. 

Det har vært spekulert på om andre selskaper vil ta over Fisker. Først var det snakk om en avtale med Nissan, som ikke ble noe av.

Nylig skal Fisker ha fortalt sine ansatte på et møte at de er i samtaler med fire andre bilselskaper, uten at noen ble navngitt. 

Og det begynner å haste. Hvis det er ikke nok friske penger i Fiskers kasse om et par uker, klarer de ikke å betale for seg når lånene forfaller. 

Det er levert 378 Fisker Ocean i Norge siden de kom på markedet i fjor, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. 27 av disse i perioden etter at prisen ble satt kraftig ned.