SALGS-TAPER: Volvo-tallene i Europa var svært dårlige både i juni og i første halvår av 2022.
Arkivfoto: TOMM W. CHRISTIANSEN
Europeiske tall:
Laveste nybilsalg siden 1996
Juni måned bød på en ny nesestyver for bilsalget i Europa.
I juni ble det registrert 1,066 millioner nye personbiler i Europa. Dette er 17,3 prosent lavere enn i samme måned i 2021. Ikke siden 1996 har det vært solgt og registrert færre nye biler i juni måned, ifølge bransjeorganisasjonen ACEA. [Merk at du må ta med EFTA og UK i ACEAs oversikt for å få de komplette tallene.]
Alle de fire største markedene – Tyskland, Frankrike, Storbritannia og Italia – er med på å trekke kraftig ned, med nedgang fra 24,3 prosent (Storbritannia) til 14,3 prosent (Frankrike).
Norge verre enn snittet
Nedgangen i Norge er på hele 26,9 prosent, ifølge ACEA.
Danmark har nøyaktig samme tall som Norge, men i Sverige står det enda verre til, med minus 27,7 prosent. Island kan nevnes som en kuriositet, som eneste land med oppgang – hele 35,7 prosent. Men der er naturligvis totaltallene svært lave.
Det er verdt å ha i mente at tallene kan være påvirket av leverandørenes flaskehalser, gjerne i form av delemangel – samt en svært høy inflasjon akkurat nå.
Rystende for Volvo
Av produsentene er det Volkswagen-gruppen som har de styggeste tallene på konsern-nivå, med minus 24,4 prosent som fasit i juni.
Også her er det interessant å kikke over grensen østover, i den grad Volvo er svensk: Tallet for fabrikanten er -47,9, sammenliknet med juni i fjor. Kun Lexus har svakere tall.
Den norske salgsvinneren Tesla finnes ikke i oversikten.
Halvårstallene ser slik ut: 4,6 millioner biler ble registrert fra og med januar til og med juni, en nedgang på 14 prosent sammenliknet med 2021. Volvo-tallene viser her en nedgang på 28,5 prosent.
Bilkonsernenes salgstall
Produsent
|
Juni 22
|
Juni 21
|
%-endring
|
Jan–jun 22
|
Jan–jun 21
|
%-endring
|
Volkswagen | 255.605 | 337.948 | -24,4 | 1.349.857 | 1.673.761 | -19,4 |
Stellantis | 215.439 | 258.005 | -16,5 | 1.087.879 | 1.378.580 | -21,1 |
Hyundai | 101.585 | 105.737 | -3,9 | 556.369 | 494.273 | +12,6 |
Renault | 128.200 | 127.679 | +0,4 | 522.315 | 561.765 | -7,0 |
BMW | 72.096 | 87.993 | -18,1 | 405.272 | 469.706 | -13,7 |
Toyota | 72.509 | 84.627 | -14,3 | 398.722 | 412.251 | -3,3 |
Mercedes-Benz | 58.663 | 59.464 | -1,3 | 327.203 | 367.890 | -11,1 |
Ford | 38.859 | 50.209 | -22,6 | 258.384 | 305.494 | -15,4 |
Volvo | 15.212 | 29.215 | -47,9 | 119.160 | 166.758 | -28,5 |
Nissan | 20.785 | 21.283 | -2,3 | 116.500 | 137.058 | -15,0 |
Mazda | 9498 | 17.556 | -45,9 | 65.253 | 80.502 | -18,9 |
Jaguar Land Rover | 11.819 | 13.622 | -13,2 | 61.574 | 94.329 | -34,7 |
Honda | 5133 | 7379 | -30,4 | 37.113 | 33.309 | +11,4 |
Mitsubishi | 4907 | 7853 | -37,5 | 30,092 | 37.455 | -19,7 |
NB: Mange av produsentene har flere merker. Eksempel: Toyota-gruppen omfatter Toyota og Lexus, Renault-gruppen har Renault, Dacia, Alpine og Lada. Kilde: ACEA