Nye regler fra Euro NCAP:
Krever fysiske knapper og spaker for full NCAP-score
Euro NCAP mener en trend i dagens biler går utover sikkerheten.
Berøringsskjermer og færre hendler og knapper har blitt en pågående trend i bilbransjen. Nye biler samler flere og flere funksjoner på skjerm.
Den europeiske bilsikkerhetsorganisasjonen Euro NCAP mener dette kan gå ut over sikkerheten.
– Overdreven bruk av berøringsskjermer er et problem i hele industrien, der nær sagt hver eneste bilprodusent flytter viktige funksjoner over på berøringsskjermen. Dette tvinger sjåføren til å ta blikket bort fra veien og øker risikoen for kollisjoner på grunn av uoppmerksomhet, sier Matthew Avery, sjef for strategisk utvikling i Euro NCAP, til Ars Tehcnica.
Har du lest disse sakene?
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
-
10-punktsjekken med Bjarne Brøndbo:
Rai-rai, her blir det brukt!
-
Benny svarer leserne:
– Kan jeg få bot for manglende refleksvest i bilen?
Nye krav i 2026
Dermed kommer organisasjonen til å legge inn krav om knyttet til problemstillingen for testene fra 2026.
– Den nye Euro NCAP-testen, som skal innføres i 2026, vil oppfordre produsentene til å bruke egne fysiske funksjoner for grunnleggende ting som blinklys, nødblink, vindusviskere, hornet og alle SOS-funksjoner, som EUs eCall.
Ars Technica mener særlig Tesla ligger tynt an når det gjelder høyeste poengsum med det nye rammeverket etter merkets nyeste oppdateringer i interiøret.
I de nyeste utgavene av for eksempel Tesla Model S, Model Y og Model 3 er til og med hendlene for blinklys og gir fjernet. Giret har havnet på skjermen, mens blinklyshendelen har blitt til knapper på rattet.
Opp til hver enkelt
Samtidig så har ikke Euro NCAP noen myndighet til å bestemme hva som er tillatt, så det blir opp til hver enkelt bilprodusent om de ønsker å få fem stjerner, eller ikke, i de kommende testene.
En høy poengsum er noe bilprodusentene tradisjonelt sett ønsker å oppnå, og det brukes gjerne som et reklamepoeng.
Teslas modeller har for vane å få svært høye poengsummer i testene.
Mest lest på Motor.no:
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Jukset med utslippet:
Tuningfirma får over 30 mill. i bot
-
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
-
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
-
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
-
Quiz:
Kjenner du disse bilene fra norske p-plasser?
-
10-punktsjekken med Martin Schanche:
– Er du snill og grei mot bilen, er bilen snill og grei tilbake
-
Til sak mot If forsikring:
Krever 8,2 millioner for vraket Porsche
-
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
-
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri
-
Selger mer ... likevel:
Hvorfor var det plutselig tomt for 98 oktan?
-
Quiz:
Kan du noe om disse bilene fra 1979 til 1984?