TATT I TYSKLAND? Bildet viser en kontroll langs autobahn i Kreis Siegen-Wittgenstein i Tyskland.

Nytt EU-vedtak:

Nå må trafikk­­boten fra andre land betales

EU har vedtatt at informasjon om trafikksynder skal deles automatisk over grensene.

Publisert

Det har vært velkjent i mange år: En god del som blir stoppet av bryske politifolk i utlandet, eller på andre måter gjør seg fortjent til en straff, slipper til syvende og sist med skrekken. 

Regningen – eller kanskje oftere purringen, etter «glemt» betaling – kommer aldri. 

Ifølge Europa-parlamentet unngår hele 40 prosent å bli straffet. 

Forbikjøringer tas

Sakene som til nå er forfulgt, har gjerne handlet om fyllekjøring, råkjøring og å unnlate å stoppe for rødt lys. Men heretter legges listen på et langt lavere nivå. Eksempler som nevnes, er farlig parkering, forbikjøringer og kryssing av heltrukken linje. 

EU har jobbet med å få regelverket på plass i nesten ti år. 

– Et utenlandsk registreringsskilt kan ikke være noe som gir immunitet langs veiene. De oppdaterte reglene gjør det mulig å utveksle informasjon om trafikksyndere mellom land, sier polske Kosma Zlotowski i EU-parlamentet.

Til Norge?

For det er nettopp utveksling av informasjon som har vært problemet, særlig identifisering. Mye har dreid seg om den tilsynelatende enkleste biten – å knytte registreringsskilt til person. Nå skal dette i stor grad automatiseres.

Blir Norge en del av dette? Motor spurte fredag UP, uten å få svar, så vi er ikke sikre. Men vi tilføyer for egen regning: sannsynligvis. 

Her er den ferskeste oppdateringen vi fant i Stortingets dokumenter, fra før vedtaket ble fattet, der står det at direktivet er til vurdering for innlemmelse i EØS-avtalen.

 Om det vil følge prikker med på kjøpet, er likevel tvilsomt.

– Dessverre har vi ennå ikke et system for å dele ut «straffepoeng» på førekortet over grensene. Det er noe EU-politikerne må komme tilbake til, sier Ellen Townsend i European Safety Council ifølge Vi Bilägare.