ELBILSVIKT: Elbilsalget i blant annet Tyskland har stupt i 2024, etter at insentiver ble fjernet.

Det ikke-så-grønne skiftet:

EU-land bruker milliarder på fossilbil-subsidier 

Elbilsalget i Europa stagnerer, mens firmabilløsninger for fossildrevne kjøretøy har betydelige insentiver, viser en ny undersøkelse.

Publisert

EUs fem største medlemsland bruker årlig 42 milliarder euro (498 milliarder kroner) på å subsidiere fossil-drevne firmabiler, ifølge en undersøkelse bestilt av miljøgruppen Transport & Environment (T&E), som oppfordrer til flere subsidier for elbiler i stedet, melder Reuters.

Undersøkelsen viser at Italia gir 16 milliarder euro i subsidier til fossil-drevne firmabiler, fulgt av Tyskland som gir 13,7 milliarder euro, ifølge en studie utført av konsulentselskapet Environmental Resources Management (ERM), publisert på mandag.

Store summer – mange biler

Firmabiler utgjør rundt 60 prosent av nybilsalget i Europa.

Frankrike og Polen ga henholdsvis 6,4 milliarder euro og 6,1 milliarder euro årlig. 

Selskapene tilbyr biler som goder til ansatte, ofte med betydelige subsidier, inkludert fradrag for forbruksskatter og fordeler ved drivstoffbruk. Rundt 15 milliarder euro i de fire landene går til å subsidiere SUV-er, ifølge studien. 

Firmabilførere mottar en gjennomsnittlig årlig skattefordel på 6800 euro, og opptil 21.600 euro for større modeller med høyt utslipp.

– Det er fullstendig ulogisk og helt uakseptabelt at vi fortsatt bruker milliarder av skattepenger på en teknologi som er helt i strid med Europakommisjonens grønne overgangsagenda, sier T&Es direktør for bilflåter, Stef Cornelis, til Reuters.

Stor tilbakegang

Undersøkelsen er gjort i forbindelse med at elbilsalget i Europa flater ut. Noe av årsaken til dette er at elbiler i mange markeder er langt dyrere enn en tilsvarende bil som går på fossilt drivstoff.

Salget av elbiler gikk ned med 44 prosent i EU i august, nedgangen er særlig kraftig i de to store bilmarkedene Tyskland og Frankrike.

Undersøkelsen viste at det eneste landet som har finansielle insentiver for å vri firmaflåter over til elbiler, er Storbritannia, som ikke lenger er medlem av EU.

EU-kommisjonens president, Ursula von der Leyen, har bedt EUs nye klimadirektør Wopke Hoekstra å finne løsninger på hvordan man skal avvikle subsidier til fossilt brensel