Elbiler:
EU kutter i straffetoll for kinesiske Teslaer
EU viderefører planene om straffetoll på elbiler fra Kina på opptil 36 prosent. Men kinesiskproduserte Teslaer har fått en kraftig reduksjon.
Planene om straffetoll er en del av en pågående etterforskning av Kinas påståtte statssubsidiering av kinesiske elbilprodusenter.
Samtidig er tollsatsene blitt ørlite nedjustert fra 4. juli, da EU for første gang innførte straffetollen.
Selskapet BYD får en straffetoll på 17 prosent mot 17,4 prosent i juli, Volvo-eier Geely 19,3 prosent (19,9), mens statseide SAIC får en ekstra toll på 36,3 prosent (37,6).
Straffetollen på Tesla er derimot redusert med over 10 prosentpoeng fra 20,8 prosent i juli til 9 prosent.
Mest lest på Motor.no:
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Jukset med utslippet:
Tuningfirma får over 30 mill. i bot
-
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
-
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
-
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
-
Quiz:
Kjenner du disse bilene fra norske p-plasser?
-
10-punktsjekken med Martin Schanche:
– Er du snill og grei mot bilen, er bilen snill og grei tilbake
-
Til sak mot If forsikring:
Krever 8,2 millioner for vraket Porsche
-
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
-
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri
-
Selger mer ... likevel:
Hvorfor var det plutselig tomt for 98 oktan?
-
Quiz:
Kan du noe om disse bilene fra 1979 til 1984?
Straffetollen kommer på toppen av den vanlige tollsatsen på 10 prosent.
Andre kinesiske bilprodusenter som har samarbeidet med EU-kommisjonen, får en straffetoll på 21,3 prosent, mens de som ikke har samarbeidet, må tåle en tollsats på 36,3 prosent.
En endelig beslutning om straffetoll skal innføres eller ei, skal tas i oktober. Den må også godkjennes av EUs medlemsland. Blir det et ja, blir tollen innført for en periode på fem år.
Selskapene får nå ti dager på seg med å komme med tilsvar.
– Vi er åpne for forslag fra Kina som vil løse problemet, sier en talsmann for EU-kommisjonen ifølge nyhetsbyrået AFP.
(©NTB)
Kjentfolk om bilholdets gleder og sorger:
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
10-punktsjekken med Bjarne Brøndbo:
Rai-rai, her blir det brukt!
-
10-punktsjekken med Eirik Bergesen:
USA-eksperten kjente igjen alle motorlyder som 5-åring
-
10-punktsjekken med Henriette Steenstrup:
«Innerst inne ønsker jeg meg en gigantisk gangsterbil»
-
10-punktsjekken med Ottar Eide:
– Bare Ferrari kler rødfargen
-
10-punktsjekken med Markus Rooth:
«Bruker varmen i setene som passiv oppvarming»
-
10-punktsjekken med Jan Kjærstad:
«Livet er for kort til ikke å ta sikkerhet på alvor»
-
10-punktsjekken med Mia Hundvin:
Vurderer å selge Teslaen på grunn av Musk
-
10-punktsjekken:
Eldar Vågan: – Hva alt koster og har kostet, er unevnelig
-
10-punktsjekken med Kasper Wikestad:
– Får kjeft hver gang jeg kommer til vaskehallen