RABATT: Biler som lages her, Tesla Gigafactory i Shanghai, slipper relativt billig unna EU-straffetollen.

Elbiler:

EU kutter i straffe­toll for kinesiske Teslaer

EU viderefører planene om straffetoll på elbiler fra Kina på opptil 36 prosent. Men kinesiskproduserte Teslaer har fått en kraftig reduksjon.

Publisert

Planene om straffetoll er en del av en pågående etterforskning av Kinas påståtte statssubsidiering av kinesiske elbilprodusenter.

Samtidig er tollsatsene blitt ørlite nedjustert fra 4. juli, da EU for første gang innførte straffetollen.

Selskapet BYD får en straffetoll på 17 prosent mot 17,4 prosent i juli, Volvo-eier Geely 19,3 prosent (19,9), mens statseide SAIC får en ekstra toll på 36,3 prosent (37,6).

Straffetollen på Tesla er derimot redusert med over 10 prosentpoeng fra 20,8 prosent i juli til 9 prosent.

Straffetollen kommer på toppen av den vanlige tollsatsen på 10 prosent.

Andre kinesiske bilprodusenter som har samarbeidet med EU-kommisjonen, får en straffetoll på 21,3 prosent, mens de som ikke har samarbeidet, må tåle en tollsats på 36,3 prosent.

En endelig beslutning om straffetoll skal innføres eller ei, skal tas i oktober. Den må også godkjennes av EUs medlemsland. Blir det et ja, blir tollen innført for en periode på fem år.

Selskapene får nå ti dager på seg med å komme med tilsvar.

– Vi er åpne for forslag fra Kina som vil løse problemet, sier en talsmann for EU-kommisjonen ifølge nyhetsbyrået AFP.

(©NTB)