Dagens regulering blir nå utvidet til også å omfatte semitrailere, store og mindre lastebiler, bybusser og andre former for tunge kjøretøy, opplyser han.
Etter en opphetet debatt om hva slags drivstoff som skal defineres som karbonnøytrale, ble parlamentet enige om at definisjonen skal omfatte både bidrivstoff, hydrogen, e-drivstoff.
Det blir anslått at tiltaket vil hindre at mer enn 1,8 milliarder tonn CO2 blir sluppet ut i atmosfæren.
Militære kjøretøyer, brannbiler og andre offentlig tjenestekjøretøyer får unntak fra regelverket.
Annonse
Kun elbusser i byer
Derimot må alle nye bybusser være utslippsfrie, det vil i praksis si elektriske, fra 2030.
– Byer som har investert i biodiesel og infrastruktur rundt dette, får fem års utsettelse, opplyser Eickhout.
EU-parlamentet skal nå forhandle med Ministerrådet før et endelig vedtak er på plass.
Når det er klart, starter prosessen med å innføre regelverket i Norge. Transport er et av virkeområdene i EØS-avtalen.