Feil med lys, generelt, følger hakk i hæl. 25 prosent fikk anmerkning her. Den siste av de store er kategorien «aksler, hjul, dekk og hjuloppheng», med 21,5 prosent.
Halvorsen mener at feil med lys er noe eierne ofte kunne ha avslørt på egen hånd, før kontrollene – rett og slett ved å sjekke at alt virker.
Dette gjelder til dels hjul og hjuloppheng, også.
– Ved å følge bilens vedlikeholdsprogram, sjekke mønsterdybden på dekkene jevnlig og å oppsøke et godkjent verksted ved unormale lyder fra bilen på ujevnt underlag, kan man oppdage slike feil fortløpende, sier sjefingeniøren.
Annonse
Ikke en totalsjekk
Han minner også om dette:
– EU-kontroll er en sikkerhets- og miljøkontroll på kontrolltidspunktet. Det er ikke er en fullstendig tilstandskontroll, og den sier ikke noe om fremtidig reparasjonsbehov eller kjøretøyets driftssikkerhet.
Her er tallene for de 11 hovedkapitlene i kontrollene:
Hovedgruppene under EU-kontroll/PKK
Kontrollkapittel
Antall ikke godkjent
Andel ikke godkjent
0. Identifikasjon av kjøretøyet
12.877
0,89 %
1. Bremseanlegg
385.493
26,66 %
2. Styring
67.430
4,66 %
3. Sikt
58.711
4,06 %
4. Lykter, refleksinnretninger og elektrisk utstyr
362.002
25,03 %
5. Aksler, hjul, dekk og hjuloppheng
310.321
21,46 %
6. Understell og understellsutstyr
129.041
8,92 %
7. Annet utstyr
46.386
3,21 %
8. Skadevirkninger
77.747
5,38 %
9. Tilleggskontroller for kjøretøyer til persontransport i gruppe m2, m3 (buss)
73
0,01 %
10. Forevisning for trafikkstasjon
2952
0,20 %
Totalt
688.985
47,64 %
Merk: «Totalt» er antall biler som ikke ble godkjent, disse kan ha hatt mer enn én feil. Kilde: Statens vegvesen
Og her er enkeltpunktene med høyest feilprosent:
Kontrollpunkter der flest kjøretøy ikke godkjennes
Kontrollpunkt
Antall ikke godkjent
Andel ikke godkjent
1.1.14. Bremsetromler, bremseskiver
151.570
10,48 %
4.1.2. Hovedlykter - innstilling
136.311
9,43 %
5.3.1. Fjærer og stabilisator
119.337
8,25 %
5.3.4. Opphengskuler og foringer
114.493
7,92 %
4.2.1. Parklys/baklys/kjørelys/markeringslys, tilstand og virkemåte