FÅR BEDRE TID: Bilprodusentene som selger biler i Europa får bedre tid til å nå de nye utslippskravene.

EU-kommisjonen:

Utsetter utslipps­målene

Det var opprinnelig satt nye utslippkrav for bil­produsentene i år. Nå blir kravet lempet på.

Publisert

President Ursula von der Leyen i EU-kommisjonen sier mandag at de vil gi bilprodusentene et treårig vindu for å nå utslippsmålene som opprinnelig var satt for i år, melder Automotive News.

I praksis betyr dette at bilprodusentene kan bomme på målet i år, så lenge de leverer bedre de to kommende årene.

Målene består

Målene skal forbli de samme, men det gir produsentene lengre tid til å omstille seg.

Europas bilprodusenter har presset på for å endre 2025-målet etter et fall i salget av elektriske kjøretøy i fjor, noe som gjorde de mente det var vanskeligere å nå målet. Dette kunne ført til bøter på milliarder av euro til mange av produsentene.

Hvis bilprodusenten ikke klarte målet, resulterte det i en bot på 95 euro per gram CO2 over grensen per kjøretøy.

EUs CO2-utslippsmål for 2025 er omtrent 15 prosent lavere enn nivåene som har stått siden 2021, det gjør at bil­produsentene må selge minst 20 prosent helelektriske kjøretøy. Dette skjer samtidig med at elbilmarkedet har stagnert i Europa og er på mindre enn 14 prosent av totalmarkedet.

Bilprodusenter som har sett ut til å bomme på målet, har planlagt å unngå bøtene ved å samle salg med bilprodusenter som er lenger fremme i overgangen. Dette gjøres ved at de kjøper kvoter fra selskap som kun produserer elbiler.

Uenig

Men det ble reist bekymringer om at dette ville komme bilprodusenter som Tesla og kinesiske produsenter til gode på en urettferdig måte.

Les også:  Tesla håver inn på at andre ikke klarer CO2-kravene

– Å svekke EUs regler for rene biler belønner ettersleperne og gjør lite for Europas bilindustri, bortsett fra å la den komme enda mer bak Kina, sier William Todts, direktør for lobbygruppen Transport & Environment.

Von der Leyen kunngjorde at EU vil opprette en industriallianse for å fremme teknologiske fremskritt, særlig innen autonom kjøring.

Hun sa også at de vil se på muligheten for EU-støtte til batteri­produsentene, som skal hjelpe batteriproduksjon på det europeisk jord.

Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt: