– Verdensmarkedet oversvømmes av billige, kinesiske biler. Prisene på disse bilene er kunstig lave, på grunn av enorme statssubsidier, sa EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen i september.
Det var startskuddet for en granskning av kinesisk statsstøtte til bilprodusenter.
EU frykter at hvis Kina subsidierer kinesiske selskaper, kan disse få et urimelig konkurransefortrinn på det europeiske markedet – gjennom unaturlig billige biler.
Rett før helgen ble det klart hvilke selskaper som havner under lupen.
De utvalgte er
● Geely (Volvo, Zeekr, Polestar, Lotus, m.fl.),
● SAICMotor (MG, Maxus, m.fl.) og
● BYD.
Nå må selskapene belage seg på å svare på en lang rekke spørsmål fra EU-kommisjonen.
Ifølge denne rapporten står de tre produsentene for henholdsvis 1,5 prosent (Geely), 16 prosent (BYD) og 26,3 prosent (SAIC) av kinesisk elbileksport.
Men: Tesla, via fabrikken i Shanghai, står for hele 39,2 prosent. Det amerikanske selskapet er dermed den overlegent største eksportøren av kinesiskproduserte elbiler.
Derfor reagerer Teslas advokater skarpt på at granskingen bare vil dreie seg om andre merker, skriver Politico.
Annonse
Samme «straff» for alle
Logikken er som følger:
● En granskning av Geely, SAIC og BYD vil sannsynligvis avsløre et visst nivå av subsidier fra Kina.
● Dette nivået skal deretter danne grunnlaget for EUs sanksjoner.
● Sanksjonene vil gjelde alle selskaper som eksporterer elbiler fra Kina.
● Teslas virksomhet i Kina har neppe nytt godt av subsidier i samme grad som de tre hel-kinesiske selskapene og ville sannsynligvis ha trukket «snittet» ned.
● Like fullt kan Tesla bli underlagt den samme, økonomiske straffen som andre produsenter.
Dette blir bekreftet av kommisjonens svenske talsmann Olof Gill.
«Kollektiv straff»
Avgjørelsen er «fullstendig urimelig», skriver Teslas advokater fra firmaet Steptoe & Johnson.
«Kommisjonens beslutning om å utelate den suverent største eksportøren savner sidestykke og er helt uholdbar», er budskapet.
I utvelgelsen har EU-kommisjonen vurdert eksportvolumene, men også skimtet til hvilke selskaper som kan være best kvalifisert for statssubsidier. Tesla mener at dette avviker fra alle tidligere granskninger, der EU-kommisjonen ifølge advokatene har «eksplisitt avvist» at andre faktorer enn eksporttall er relevante.
– Det er forståelig at Tesla er svært skuffet. Tenk på det som en kollektiv straff, sier bilmarkedsanalytikeren Matthias Schmidt til Politico.
– Vi tar ikke automatisk med alle selskaper som ønsker det, sier Gill i EU-kommisjonen.