Svært mange bileiere er frustrert over lykter som
sprekker og krakelerer altfor raskt. Frustrasjonen blir ikke mindre av at flere
verksteder og importører avslår å reparere på garanti og reklamasjonsrett. De
krever at kundene selv må betale.
Men nå har Forbrukerklageutvalget konkludert med at
lykteglass skal holde mye lenger enn det mange i bilbransjen mener.
Idar Jørgensen i Oslo klaget til Forbrukerklageutvalget
da Audi-forhandleren Møller Bil Oslo Vest avslo å dekke skifte av baklyktene på
hans Audi A4 Allroad.
Lyktene hadde sprukket flere steder, men Møller mente
Jørgensen selv skulle dekke skifte av lykteglass for 8820 kroner.
– Unormalt
Til utvalgets behandling hentet Jørgensen inn en
sakkyndig uttalelse fra teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF, som hadde studert
bilder av lykteglassene.
– Ut fra vedlagte bilder kan man se at det er sprekker og
krakelering i glassene på baklyktene. Forutsatt normalt bruk og vedlikehold,
fremstår dette som unormalt i forhold til bilens alder og kjørelengde, skriver
Bergerud.
Bilen var litt over fem år og seks måneder gammel, og var blitt
kjørt 58.000 kilometer, da Jørgensen klaget.
Han kjøpte bilen brukt tre år
tidligere, og viste til at han har behandlet bilen svært godt, og brukt
vaskeprodukter som bilen er ment å tåle.
Han viste også til andre biler av samme merke med samme
problemer med lyktene.
Annonse
– Mangel
Møller avviste klagen, og henviste til at det ikke er
reklamert innen garantitiden. Dessuten mener Møller at glassene har sprukket på
grunn av ytre påvirkninger, og ikke på grunn av produksjonsfeil eller svakhet i
komponenten.
Forbrukerklageutvalget har imidlertid gitt Jørgensen
fullt medhold.
– Det kan ikke ventes at baklyktene på en bil sprekker
ved normal bruk. Utvalget har kommet fram til at forholdet utgjør en
kjøpsrettslig mangel, heter det i vedtaket.
Møller har akseptert vedtaket, og Jørgensen har mottatt
pengene han er tilkjent.
Motor har spurt Møller hvorfor de aksepterte vedtaket, og
ikke tok saken til tingretten, slik de har anledning til.
– Krakelerte lykteglass er noe som kan inntreffe på tvers
av flere bilmerker. Vi står ved at dette er avvik som skyldes ytre påvirkninger.
Men vi har som hovedregel at vi ønsker å komme frem til minnelige
løsningsforslag med våre kunder, skriver Rune Bekken Reichborn, leder for
kundeservice hos Møller Bil Oslo Vest.