UTBYTTEDRONNING: Mary Barra er øverste sjef i General Motors.Foto: GM
Krise!! Hvilken krise?
Bilgigantene har fortsatt til maldon-salt på grøten
De tre bilkonsernene som ble tvunget til å gi etter i en storkonflikt med fagforeningene i USA sist høst, brukte nær 240 milliarder kroner på utbytte og tilbakekjøp av aksjer i 2023.
En streik i den amerikanske bilindustrien brakte landets bilgiganter i knestående – og den som ikke visste bedre kunne et øyeblikk tro at det virkelig knaket i sammenføyningene.
Men nei, slik var det på ingen måte:
11 milliarder dollar i tilbakekjøp og utbytte fra General Motors, 5,3 milliarder til samme formål hos Ford Motor og 7,7 milliarder – stadig dollar – hos Stellantis er tall som får bransjeeksperter til å heve øyenbrynene.
«Det er oppsiktsvekkende høy summer for selskaper som klaget over at de var lutfattige for bare noen måneder siden», skriver Bloombergs Chris Trudell.
Og han fortsetter:
«Det er også en merkelig pengebruk, tatt i betraktning at de er kraftig på etterskudd i utviklingen av elektriske biler. Selv om Tesla og BYD distanserer dem, er de tre store Detroit-selskapene i ferd med å øke innsatsen innen elbiler. Deres første elektriske modeller er noen virkelig tapsprosjekter, når de likevel pøser ut penger på utbytte øker det risikoen for selskapenes fremtidige utsikter».